مقالات آموزشی

چسب های سیانو اکریلات

 

چسب های سیانو اکریلات قطره ای  که به اختصار تحت عنوان چسب CA  شناخته می شوند، یکی از چسب های بسیار قوی هستند که برای اتصال فلزات (مانند روی، برنج، آلومینیوم و آهن)، پلاستیک، لاستیک، سرامیک، کاشی، سنگ، چوب، ام دی اف و… بکار میروند.

-ویژگی ها

این چسب ها دارای ویسکوزیته کم هستند، همچنین چسب های سیانواکریلات سریع و بسیار قوی هستند. چسب‌های سیانواکریلات عمر مصرف کوتاهی دارند به طوری که تا یک ماه پس از باز شدن و تا یک سال بعد از تولید در دمای محیط، قابل استفاده‌اند. چسب های سیانو اکریلات همچنین به مقدار کمی سمی هستند. این چسب ها با بسیاری از مواد سازگاری دارند.

-کاربرد ها

با توجه به سرعت چسبندگی و شفافیت این چسب ها، می توان آن ها را در خانه و مصارف خانگی تا کارخانه و مصارف صنعتی به کاربرد. چسب های سیانو اکریلات یک چسب همه کاره هستند که برای چسباندن سرامیک، سنگ، ام دی اف ،سفال و… نیز به کار می روند.

 

این چسب ها  بانام های تجاری مانند INT 502  ، چسب ساندیسی ، چسب قطره ای و…  به فروش می رسد و در بازارهای جهانی با نام سوپرگلو (Super Glue) شناخته شده است که این شهرت خود را به دلیل خاصیت چسبندگی سریع دارد.

مقدار بسیار کمی رطوبت بر روی سطح می‌تواند باعث خشک شدن بسیار سریع چسب (در کمتر از ۲ ثانیه) شود. رایج‌ترین مونومر سیانو آکریلات اتیل 2-سیانو آکریلات می باشد.

 

-واکنش پلیمریزاسیون سیانو اکریلات ها:

به‌طور کلی، گروه‌های C=C به سرعت در حضور  یون های هیدروکسید تحت  پلیمریزاسیون رشد زنجیره ای قرارمی‌گیرند و زنجیره‌های بلند و قوی تشکیل می‌دهند.

-نحوه ی عملکرد چسب های سیانو اکریلات

واکنش خشک شدن این دسته از چسپ ها، بصورت پلیمریزاسیون آنیونی است که بواسطه مقادیر ناچیز رطوبت روی سطوح ایجاد میشوند.

-حلال چسب های سیانو اکریلات

باید در هنگام مصرف این چسب ها به این نکته توجه کرد که قدرت چسبندگی سیانو اکریلات بسیار بالاست و در صورت اتصال چسب های سیانو اکریلات به پوست امکان آسیب دیده گی پوست وجود دارد.در این شرایط میتوان از حلال ها و روغن نباتی برای جداسازی چسب از پوست استفاده نمود. حلال هایی که میتوان استفاده کرد عبارت اند از: استون ، نیترو متان ، دی متیل سولفو اکسید و دی کلرو متان.

 

منابع:

دانشنامه شیمی صنعتی اولمان

مواد و فرآیندهای دگارمو در تولید، ویرایش سیزدهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *