مقالات آموزشی, نکات ایمنی و شرایط انبارداری

انواع دستکش ایمنی کار و کاربرد هر کدام از آنها

دستکش ایمنی چیست؟

حفظ ایمنی از مهم‌ترین اصول برای انجام هر کاری است.در انجام برخی کارها فرد نیاز به استفاده از ابزار تخصصی آن کار را دارد و اغلب این وسایل حساس و خطرناک می‌باشد و شخص باید هنگام کار با این قبیل وسایل با تجهیزات ایمنی کامل وارد شود. استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی کاری بسیار مهم بوده و اولویت بالایی دارد.

امروزه یک امر مهم در صنعت، داشتن دستکش کار (دستکش ایمنی) است ، زیرا دست اولین عضوی است که در معرض آسیب قرار می‌گیرد و بیشترین صدمات کاری را به خود اختصاص می‌دهد. از دستکش ایمنی می‌توانید در کارها و مصارف مختلف خانگی تا صنعتی استفاده کنید وهمچنین می توانیم با پوشیدن دستکش مناسب از اکثر مصدومیت ها و بیماری های پوستی دست جلوگیری کنیم .این دستکش‌ها بر اساس حرفه و نوع کاری که با آن انجام می‌گیرد ، دارای جنس و ظاهر متفاوت می‌باشند.

دستکش ها به قالب دست تولید می شوند و بسیار مقاوم در برابر انواع آسیب ها از جمله ضربه، برش، حرارت، مواد شیمیایی ، اسیدی و … هستند.

موارد مهم ایمنی در انتخاب دستکش مناسب :

1_ دستکشی که شما انتخاب می کنید باید تسلط و دقت شما را در کار پایین نیاورد و فعالیت شما را محدود نکند.

2_یکی دیگر از موارد مهم که باید در انتخاب دستکش مناسب مد نظر قرار دهید جنس و کیفیت آن است تا باعث تعریق یا بروز حساسیت نشود.

دستکش‌های ضد برش، دستکش کار، دستکش فلزی، جوشکاری، آتش نشانی، چرمی، آزمایشگاهی، ضربه‌گیر، ضد الکتریسیته و ضد اسید از انواع دستکش‌های ایمنی بوده و در کارهای مختلفی استفاده می‌شود.

انواع دستکش کار

دستکش کار لاتکس:

ارزان قیمت ترین و متداول ترین دستکش در صنایع شیمیایی است. البته دستکش لاتکس مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی ندارد و بیشتر برای صنایع غذایی و دارویی است زیرا این دستکش در مقابل پاتوژن های خونی مقاوم هستند.این دستکش آلرژی زا است و برای افرادی که پوست حساسی دارند، ایجاد حساسیت میکند و صنعتگران پتروشیمی، در کار خود از دستکش نیتریل غالبا استفاده می‌کنند، زیرا دستکش نیتریل در برابر بنزین، نفت وسایر حلال های پتروشیمی، مقاومت خوبی دارد.

دستکش نیتریل:

دستکش‌های نیتریل از جنس اکریلونیتریل ساخته شدند و مانند دستکش‌های لاتکس دارای خاصیت کشسانی بسیار خوبی هستند. علاوه بر آن دستکش‌های نیتریل از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند و برای مصارف صنعتی و عمومی هم کاربرد دارند.

به طور کلی دستکش‌های نیتریل نسبت به دو نوع دیگر دستکش‌های لاتکس و وینیل، در برابر پارگی و سوراخ شدن مقاومت بیشتری دارد ولی نسبت به بقیه دستکش های کار ارزان تر و ضعیف تر است. همچنین دستکش‌های نیتریل در مقایسه با وینیل قابلیت کشسانی بیشتر داشته و ضخیم‌تر هستند.

دستکش هوبارت:

دستکش چرمی بلند که از کل ساعد دست کاربر حین جوشکاری محافظت می نماید.با توجه به قیمت مقرون به صرفه بودن آن ،این دستکش یک گزینه مناسب برای استفاده در فرآیندهای جوشکاری صنعتی و ساختمانی می باشد.

دستکش بوتیل:

بیشترین استفاده دستکش بوتیل برای کار با گاز هایی نظیر هیدروژن، سیانید و کلر است، زیرا دستکش بوتیل در برابر نفوذ این گاز ها بسیار مقاوم است. از این ویژگی حتی در تولید تایر، برای جلوگیری از ورود و خروج گاز و در لباس های نظامی، برای جلوگیری از تماس گاز های سمی با بدن سربازان، استفاده می‌شود. یکی از مشکلات استفاده از دستکش بوتیل، قیمت بالای آن است. بوتیل یکی از گران ترین مواد در ساخت دستکش صنعتی است، اما ایمنی بسیار بالایی دارد.

دستکش کار برای مکانیکی:

بهترین دستکش برای مکانیکی باید دستکشی عایق به حرارت باشد و از نفوذ روغن به دست جلوگیری کند و همچنین نیاز است به موارد مختلفی مانند انعطاف پذیری، راحتی و … توجه شود. پیدا کردن دستکشی که بتواند به صورت یک دستکش ایده آل برای مکانیکی ایفای نقش کند، تقریبا غیر ممکن است. (زیرا نمیتوان بسیاری از خواص را به طور همزمان در یک نوع دستکش پیدا کرد) به همین دلیل نیز لازم است تا با توجه به راحتی خودتان و اینکه کدام ویژگی ها برایتان اهمیت بیشتری دارند، نسبت به انتخاب دستکش مناسب اقدام کنید.

البته میتوان از دستکش های یکبار مصرف هم برای اینکار استفاده کرد که معمولا جنس آنها از جنس وینیل است و تنها برای جلوگیری از کثیف شدن دست است. (محافظت فیزیکی کمتری نسبت به دستکش های دائمی دارد).

دستکش ایمنی ضد برش:

دستکش ضد برش نوعی وسیله ایمنی دست در برابر برش های شدیدست وهنگام کار با اجسام برنده استفاده می شود. این محصول در قسمت کف دست ، دارای یک لایه لاتکس فشرده و ضخیم است. بدنه این محصول معمولا از جنس پارچه های کشی تولید می شود که خوب به دست بچسبد و انگشتان کاربر بخوبی باهم ارتباط داشته باشند.

از ویژگی های یک دستکش ضد برش این است که نباید مانع کار شده و به راحتی در دست قرار گیرد. همچنین به راحتی پاره نشده و طول عمر و دوام بالایی داشته باشد. ایجاد گرما و احساسیت نکند، مقاومت خوبی در برابر سایش داشته باشد و از لیز خوردن اجسام بر روی دستکش جلوگیری کند. غالبا این دستکش ها از بافت پلی اتیلن و یه لایه نیتریل بر روی آن ( کف دست برای جلوگیری از سایش و…)ساخته شده است.

دستکش مخصوص کار با اسید:

دستکش ضد اسید دستکشی است که به دلیل داشتن روکشpvc،مقاوم در برابر مواد اسیدی ،مواد قلیایی، مواد شیمیایی و مواد بیولوژیکی می باشد. معمولا آستر داخلی دستکش از پنبه نرم (کتان) است.

این دستکش ها مقاومت خوبی در برابر مشتقات نفتی، مواد شیمیایی خورنده، اسیدها، مواد قلیایی، حلال ها، روغن های معدنی و صنعتی، چربی و گریس، کارهای دامپروری، دامداری، مرغداری، کشتارگاه و کشاورزی ایجاد می نماید. در قسمت انتهایی دستکش ایمنی یعنی پنجه و کف دستاز یک لایه pvc سمباده گونه ای استفاده شده است که موجب ایجاد حفاظت خاص در برابر لغزش در کف دست ها بوده و نیز افزایش سطح چنگش برای ایجاد ایمنی بیشتر در عملیات جا به جایی وسایل در هر دو شرایط محیطی خشک و مرطوب را فراهم می سازد.

دستکش ضد حلال:

این دستکش ها برای کار با مواد شوینده، مواد اسیدی، حلال ها و اغلب مواد شیمیایی مناسب است و توصیه می شود که به هیچ عنوان بدون دستکش مناسب مستقیما به این مواد دست نزنید.

دستکش های موجود در بازار در سایز تا مچ تا آرنج و تا کتف هستند. کاربر باید بنا به محیط و شرایط کاری خود دستکش با اندازه مناسب تهیه کند.

دستکش های ضد حلال و ضد مواد شیمیایی عموما ضد نفوذ در برابر مایعات هستند و بخاطر داشتن همین ویژگی می توان از آن ها برای کار در کارخانجات و کارگاه ها استفاده نمودبرای مثال در کارخانجات بتن و سیمان ، برای تفکیک زباله و یا کار با مواد شوینده استفاده میشوند.

دستکش نیتریل ضدحلال ، دستکشی مناسب برای کار با حلال های صنعتی است.

دستکش کار با مواد نفتی:

دستکش ضد مواد نفتی(نیتریل) انواع بسیار گوناگونی دارد که هر کدام در خصوص کار و فعالیتی خاص تولید می شود.این دستکش ضد حلال به دلیل داشتن روکشی از جنس لاتکس، در برابر نفوذ و خوردگی ناشی از کار با حلال ها مقاوم می باشد و پلیمر متخلخل آن باعث جلوگیری از بالا رفتن گرمای دست می‌شود و دست تعرق نمی‌کند همچنین این دستکش ظرافت کمی دارد و مانعی در برابر انجام کار ندارد. جهت استفاده در صنایع شیمیایی، پالایشگاه های نفت، صنایع تولید مواد غذایی، صنایع رنگ و چاپ، صنایع خودروسازی و … مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *