مقالات آموزشی

انواع چسب ها و کاربردهای آنها

انواع مختلفی از چسب ها وجود دارد که هر کدام برای شرایط خاص کاربرد دارند.عوامل مختلفی برای انتخاب محصول وجود دارد.چسب ها را می توان براساس ترکیب شیمیایی ،شکل فیزیکی، طبقه بندی و یا براساس قابلیت تحمل بار به روش های مختلفی دسته بندی کرد.    

 در این مقاله به دسته بندی مختلف چسب و نحوه استفاده از هر کدام می پردازیم.

انواعی از چسب های کاربردی

چسب های اپوکسی:

چسب های اپوکسی انواعی از چسب های ساختاری هستند.آنها درجه حرارت بالایی دارند و مقاوم نسبت به دما و حلال  هستند و می توانند از نظر ساختاری به اکثر انواع مواد مانند فلزات ، سرامیک ها، چوب وپلاستیک متصل شوند مانند چسب اپوکسی رنگین رزین.

این چسب ها دارای دو قسمت بوده، یک قسمت قدرت چسبانندگی دارد و دیگری همانند یک کاتالیزور عمل کرده و با ترکیب شدن یکدیگر می توانند قدرت چسبانندگی بالا و مقاومی را ایجاد کنند ودر هواپیما سازی، کشتی سازی، پل سازی و قطعات داخل خودرو مورد استفاده کارخانه ها و شرکت های مربوطه قرار میگیرد مانند چسب های اپوکسی رنگین رزین.

چسب های پلی اورتان:

پلی اورتان ها پلیمرهایی بر پایه ی چسبهای مبتنی بر پلیمر هستند و برای سازه هایی که نیاز به چسبندگی با استحکام بالا و خاصیت ارتجاعی دائمی دارند مورد استفاده قرار میگیرند.

چسب های پلی اورتان برخلاف چسب های اپوکسی نیاز به رطوبت دارند، به عبارت دیگر از آنها برای پروژه هایی که استفاده ازدیگر چسب ها مناسب نیست ،میتوان استفاده کرد مانند چسب های پلی اورتان درزگیری.

چسب های پلی آمیدی :

پلیمرهای مصنوعی یک بخشی می باشند ، که معمولا حاوی حلال هستند.آنها بدلیل استحکام، مقاومت در برابر حرارت و مواد شیمیایی وهمچنین عملکرد در دماهای بسیار بالا تا دمای بالای 500 درجه سانتی گراد شناخته شده اند. آنها در دو فرمول ترموست و ترموپلاست ارائه میشوند و اغلب برای پوشش یا عایق الکترونیکی استفاده میشوند مانند چسب های گرانول حرارتی پلی آمید ، چسب حرارتی مقاوم در برابر لمینت پارچه.

چسب آهن :

از چسب آهن برای چسباندن قطعات فلزی، پلاستیکی، موکت، فرش، شیشه، فوم، انواع چرم طبیعی و مصنوعی، نمد، چوب و روکش های پلاستیکی و پارچه ای در صنعت خودروسازی و مبلمان استفاده می شود.

این چسب همانند عسل رنگی زرد و براق دارد که در مدت زمان ۱۵ الی ۲۵ دقیقه بر روی موارد ذکر شده خشک می شود و آن ها را به یکدیگر می چسباند .

چسب سنگ:

چسب سنگ یکی از چسب های دو جزئی می باشد که بر پایه رزین های اپوکسی است آنها در کار ساختمان سازی کاربرد زیادی دارند: از چسب سنگ رنگین رزین برای چسباندن آهنهای بزرگ و کوچک گرفته تا ساخت نما و کار با سنگ و گرانیت قطعات سرامیک و سنگ های و سیمان های پیش ساخته استفاده می شود. چسب های دو جزعی در آنی از ثانیه خشک شده و اتصالات را به سختی هر چه تمام انجام می دهد و همچنین مقاومت و پایداری آنها در برابر چسب ها پلی استر به مراتب بالاتر خواهد بود. ازدیگر ویژگی های چسب سنگ مانند چسب سنگ رنگین رزین کیفیت منحصر به فرد محصول در مقابل عوامل مخرب است. هیچ یک از ناپایدری ها و تغییرات آب و هوایی ومحیطی نمی تواند کیفیت چسب را کاهش دهد.

برای برخورداری از کیفیت چسبیدن ابتدا محل مورد نظر باید عاری از هر گونه آلودگی باشد،ایتدا محل مورد نظر را تمیز کرده و سپس چسب سنگ را به مقدار با 1% از جزء دوم آنها که چسب هاردنر یا سخت کننده نام دارد مخلوط کنید تا روش مصرف کامل شود.

چسب فوری :

چسب فوری از ترکیب پلیمر ساخته شده است و با داشتن آنتی اکسیدان از اکسید کالا جلوگیری می کند .این چسب در برابر سایش مقاومت بالایی دارد واستحکام آن در محیط های مرطوب کاهش پیدا نمیکند و در صنایع چرم وکفش و… کاربرد دارد .

رزین :

رزین ماده‌ای چسبناک است که طی فرآیند پخت به پلیمر سخت تبدیل می‌شود. رزین از ترکیب موادی به نام بیسفنول و اپی کلروهیدرین تشکیل شده است. رایج‌ترین نوع بیسفنول ترکیبی از استون و فنول است.

رزین اپوکسی که به آن پلی پوکساید نیز می‌گویند، پری پلیمر و پلیمر واکنش پذیر بوده که حاوی گروه‌های اپوکساید است که سطح مقاومت گرمایی و شیمیایی بسیار بالا و قدرت چسبندگی بسیار قوی دارند. اپوکسی از بهترین چسب‌های موجود برای کاربردهای صنعتی است. رزین اپوکسی زمانی که پخت می‌شود اتصال سخت و بادوامی ایجاد می‌کند و برای فلزات قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد.

چسب سیلیکون :

این محصول از جمله چسب‌هایی است که در دمای بالا و دمای پایین قابل استفاده است. این محصول مقاوم در برابر اشعه فرا بنفش ،دارای قابلیت انعطاف پذیری، نارسایی الکتریکی، قابل استفاده در دمای بالا تا 40 درجه سانتی گراد و دمای منفی 75 درجه، مقاوت بالا در برابر نم و رطوبت برای درزگیری شیشه ساختمان، درزهای کاشی ساختمان، نصب سینک و روشویی، درزگیری شکاف سرویس بهداشتی، سطوح سنگی و … استفاده شده و در برابر رطوبت، نفوذ آب، دمای بالا و پایین مقاوم است.

چسب یک ، دو سه:

چسب یک دو سه ، قدرت خشک کنندگی و چسبانندگی بسیار بالایی دارد، از این چسب برای تعمیر لوازم خانه و کارهای جزئی خودرو کاربرد دارد که بهتر است در هر خانه ای یک نمونه از آن وجود داشته باشد.

شکل فیزیکی چسب بر روی کاربرد محصول تاثیر میگذارد. چسب ها را میتوان به صورت دستی یا با استفاده از ابزار و تجهیزات استفاده کرد.

انواع چسب ها براساس شکل فیزیکی

خمیر چسب:

خمیرهای چسبنده اغلب دارای ویسکوزیته بالایی هستند، در نتیجه پخش شدن آنها در طول دوره پخت دشوار میشود.آنها برای چسبندگی هایی که نیاز به پرکردن شکاف دارند ایده ال هستند و معمولا با استفاده از ابزارهایی مانند تفنگ درزبندی استفاده میشوند مانند چسب خمیری اپوکسی رزین .

مایع :
مایع رایج ترین شکل چسب است.آنها یکی از ساده ترین کاربردها را دارند ،اما ممکن است در طول فرآیند پخت نشت یا افت کنند.درمان آنها اغلب زمان بیشتری میبرد،اما میتوان آنها را در لایه های نازک برای کمک به این فرآیند، اعمال کرد مانند چسب های یک دو سه و چسب های همه کاره .

فیلم :

فیلم های چسبنده به صورت رول ، با اندازه و شکل از پیش برش شده در دسترس هستند،کاربرد آسانی را ارائه می کنند. آنها در ضخامت های بین 2 تا 8 میلی متر برای کاربردهای مختلف موجود هستند . مانند چسب های نواری 2 یا 5 سانتی ، چسب های برق .

گلوله:

چسب هایی که به شکل گلوله هستند معمولا چسب های ذوب داغ یا ترموست هستند.اینها معمولا باید در تفنگ ذوب داغ قرار داده شوند یا ذوب شوند و اسپری شوند مانند چسب های تفنگی.

چسب ها براساس قابلیت تحمل بار

قابلیت تحمل بار یک چسب نشان می دهدکه چگونه میتواند بسترهای مختلف را در کنار هم نگه دارد.چسب ها براساس قابلیت تحمل بار به سه دسته میتوان تقسیم کرد.

چسب های ساختاری:

چسب های ساختاری به صورت خمیر،مایع و رول ارائه می شوند. آنها قوی هستند و معمولا در زیر دمای انتقال شیشه ای(دمایی که در آن پلیمر به ماده ای نرم و لاستیکی تبدیل می شود)استفاده می شود.برخی از چسب های ساختاری معروف عبارتند از اپوکسی ها ، سیانوکریلات ها ، یورتان ها ،اریلیک ها.

چسب های غیر ساختاری :

چسب های غیر ساختاری برای بارهای سبک یا در کاربردهای زیبایی بیشتر استفاده می شود.هر دو چسب غیرساختاری و نیمه ساختاری جایگزین های بسیار مقرون به صرفه تری برای چسب های سازه ای هستند،اما برای همه انواع پروژها مناسب نیستند.چسب های غیر ساختاری اغلب به عنوان چسب های ثانویه در اتصالات طولانی مدت به جای چسب اصلی استفاده میشوند.

چسب های نیمه ساختاری:

چسب های نیمه ساختاری برای کاربردهای سبک تر ایده آل هستند،اگرچه هنوز استحکام و پشتیبانی بیشتری نسبت به چسب های غیرساختاری دارند.بنابراین،بسته به پروژه،می توان از آنها برای جایگزینی چسب های سازه ای یا غیرساختاری استفاده کرد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *