مقالات آموزشی

رنگهای اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی نوع خاصی از رنگ است و از سخت ترین و بادوام ترین مواد رنگی ساخته شده است. رنگ اپوکسی در واقع همان رنگ اکریلیک است که تبدیل به لاتکس شده است. این رنگ اکریلیک لاتکسی در ابتدا برای مصارف صنعتی طراحی شده بود اما کم کم برای دیگر مکان‌ها و به خصوص کفپوش‌ها هم استفاده شد. اپوکسی را حتی می‌توان با دیگر رنگ ها مخلوط کرد و رنگی اپوکسی به دست آورد.

رنگ اپوکسی به دلیل داشتن اتصالات قطبی، هنگام تماس با سطوح مختلف، خاصیت چسبندگی فوق‌العاده‌ای دارد. در صورت زدن این رنگ روی سطوح خشک، پیوندی ایجاد می‌شود که هوا را هم جابه جا کرده و هیچ گونه هوایی مابین رنگ و سطح باقی نمی‌ماند.

این رنگ به علت مقاومتی که دارد بهترین جایگزین پوشش های محافظتی برای مکان هایی است که به مقاومت ویژه ای در برابر سایش ، اصطکاک، عوامل جوی ، عوامل شیمیایی نیاز دارد. از این رنگ می توان برروی تمامی سطوح فلزی، چوبی و سیمانی داخلی و خارجی استفاده کرد.

دو گروه اصلی این نوع رنگها، اپوکسی پلی آمید و اپوکسی پلی آمین هستند . نوع اپوکسی پلی آمید دارای پایداری بهتر در آب و مناطق مرطوب است و دارای فیلم انعطاف پذیرتر می باشد و چسبندگی بهتری روی سطح دارد درحالیکه دارای مقاومتهای عمومی کمتری است. نوع اپوکسی پلی آمین پایداری بهتری در مقابل مواد شیمیایی واسیدهای ضعیف , قلیاها , حلالها و فرآورده های نفتی دارد. معمولا این رنگ ها برای مصارف صنعتی استفاده می شوند.

انواع رنگ اپوکسی بر اساس مواد جامد :

1_رنگ اپوکسی پودری(100 درصد جامد): این رنگ ها به صورت پودر می باشند .

رنگ پودری گروه اپوکسی- پلی استر به روش ترایبو و یا کرونا با ولتاژ 30 الی 100 کیلو ولت و بصورت دستی یا اتوماتیک قابل پاشش می باشد.

محصول رنگ آمیزی شده می بایست در کوره هوای گرم و تحت حرارت و زمان از پیش تعریف شده پخت و آماده گردد. این رنگ ها عمدتأ در  صنایعی که خواص فیزیکی با مقاومت بالا، مقاومت شیمیایی عالی ، مقاومت در برابر خوردگی ، خواص عایق الکتریکی و چسبندگی بالا مورد نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیردو خاصیت حفاظتی و نوری خوبی در برابر یو وی از خود نشان می دهند.

رنگ اپوکسی پودری _پلی استر

2_رنگ اپوکسی پایه آب: این نوع اپوکسی از ۴۰ تا ۶۰ درصد جامد حل شده در آب تشکیل شده است. بخارات آن سمی نیستند و لذا برای مصارف خانگی بهترین گزینه است.

رنگ اپوکسی اکریلیک یا پایه آب

3_رنگ اپوکسی بر پایه حلال :مواد جامد به کار رفته در این رنگ بر پایه حلال ۴۰ تا ۶۰ در صد تشکیل شده که با حلال های شیمیایی ترکیب می شود. تنوع بالای رنگ در این نوع رنگ اپوکسی باعث محبوبیت بیشتر آن است هر چند بخارهای خطرناکی از آن ساطع می شود. برای جلوگیری از هر گونه خطر در هنگام رنگ آمیزی از تجهیزات ایمنی برای وارد نشدن این بخارها به ریه استفاده می شود. هزینه این نوع رنگ های اپوکسی متوسط و مناسب است.

رنگ اپوکسی پایه حلال

رنگهای اپوکسی شامل موارد زیر می شود:

  • رنگ میانی پلی آمین
  • رنگ میانی  پلی آمید
  • رنگ میانی پلی آمیدHB
  • رنگ میانی پلی آمید (مخصوص آب آشامیدنی)
  • رنگ میانی  پلی آمیدHB MIO
  • رنگ میانی پلی آمیدMIO
  • رنگ میانی  پلی آمین
  • رنگ میانی پلی آمین (مخصوص آب آشامیدنی)
  • پرایمر زینک ریچ اپوکسی ۲ جزئی
  • پرایمر زینک ریچ اپوکسی ۳ جزئی
  • پرایمر زینک فسفات اپوکسی
  • پرایمر زینک کرومات اپوکسی
  • پرایمر اکسید آهن اپوکسی پلی آمید
  • پرایمر اپوکسی کولتار اپوکسی پلی آمید
  • پرایمر اپوکسی فنولیک
  • پرایمر اپوکسی ضد خوردگی
  • پرایمر اپوکسی
  • رنگ اپوکسی استر هوا خشک
  • رنگ رویه اپوکسی پلی آمید براق
  • رنگ رویه اپوکسی پلی آمید نیمه مات
  • رنگ رویه اپوکسی پلی آمید مات
  • رنگ رویه اپوکسی پلی آمید (مخصوص آب آشامیدنی)
  • رنگ رویه اپوکسی پلی آمین
  • رنگ رویه اپوکسی فنولیک
  • رنگ رویه اپوکسی پلی آمینglass flake
  • رنگ رویه اپوکسی پلی آمین (مخصوص آب آشامیدنی)

مزایای استفاده از رنگ اپوکسی:

1_مقاومت در برابر فشار و ضربه: رنگ اپوکسی بسیار قوی و مقاوم در برابر فشار ،  شکست، ترک یا شکاف است.به همین دلیل رنگ اپوکسی عموماً در انبارها، گاراژها و فروشگاه‌های تعمیر خودرو مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

2_ مقاومت در برابر لیز خوردن:خاصیت اغلب رنگهای اپوکسی مقاومت در برابر لغزش می باشد حتی زمانهایی که آغشته به چربی و یا خیس می باشند. رنگ اپوکسی قادر به فراهم کردن یک سطح صاف و مقاوم در برابر لغزش است.

4_ مقاومت دربرابر آتش: بیشتر رنگهای اپوکسی دیر شعله ور می شوند یا مقاوم به آتش هستند. آن‌ها می ‌توانند در برابر گرمای بیش از ۲۰۰ درجه سانتی گراد یا در حدود ۳۹۰ درجه فارنهایت مقاومت کنند. به دلیل مقاومت در برابر آتش رنگ اپوکسی، معمولاً از آن برای دفع شعله های آتش در محصولات خطوط هوایی تجاری، نواحی انبار و حفظ مواد منفجره استفاده می شود.

5_ مقاومت به آب: رنگ اپوکسی وقتی خشک می شود بتون را از رطوبت آبهای زیر زمینی و از آب یا هر مایعی که بر روی زمین جاری شود، حفظ می کند. رنگ اپوکسی نیز در برابر نشت مواد شیمیایی مقاوم است. مواد شیمیایی به رنگ جذب نمی‌شوند و پاک‌سازی آن‌ها آسان است.

به طور کلی پوشش‌های اپوکسی در دو قالب کفپوش و رنگ ارائه می‌شوند.

رنگ اپوکسی یکی از سخت‌ترین و پایدارترین مواد رنگی است که امروزه در بازار موجود است. در اینجا تعدادی از کاربردهای بالقوه که رنگ اپوکسی برای آنها خوب عمل می‌کند را بیان میکنیم:

1_سرویس بهداشتی و حمام

یکی از رایج‌ترین استفاده‌ها برای رنگ اپوکسی حمام و دستشویی است.این رنگ به دلیل داشتن دوام بالا و مقاومت در برابر رطوبت این امکان را به شما میدهد که بتوانید از آن در حمام و سرویس بهداشتی استفاده کنید تا از هر گونه آسیب ناشی از آب و یا آسیب ناشی از رطوبت هوا جلوگیری کنید.

2_ سونا

از کاربرد های دیگر این رنگ می توان به استفاده آن در اتاق سونا اشاره کرد. رنگ دیواره اتاق سونا باید دما و رطوبت بسیار بالایی را تحمل کند. رنگی که برای اتاق سونا انتخاب می کنید نباید مانند رنگ اتاق معمولی شما باشد. این رنگ می تواند به خوبی برای دیوار سونا اجرا شود که دیوارهای آن هیچ گونه آسیبی از رطوبت و حرارت نبینند . استفاده از سایر رنگ ها برای اتاق سونا منجر به ترک خوردن و پوسته‌ پوسته شدن و نیاز به دوباره رنگ کردن آن می ‌شود.

3_ اتاق استخر

اتاق استخر جزء اتاق هایی است که با رطوبت بالا سروکار دارد . بنابراین شما به رنگی نیاز دارید که در مقابل مقدار زیاد رطوبت مقاوم باشد و به طور منفی تحت تأثیر قرار نگیرد . رنگ اپوکسی به طور اختصاصی برای این منظور ساخته شده است.

4_ کف گاراژ

گاراژجز مکان های پر تردد به حساب می آیند و مردم مدام روی زمین قدم می‌زنند و ماشین‌ها به داخل و خارج رانندگی می‌کنند،بنابراین به چیزی نیاز دارید که بتواند فشار زیاد عبور و مرور را تحمل کند. رنگ رویه  اپوکسی راه‌ حل مناسبی است. این نوع رنگ توانایی زیادی در مقاومت در برابر سایش و وسایل سنگین که بر روی آن در حال غلتیدن هستند، دارد.

5_ کاربرد تجاری

این رنگ علاوه براینکه کاربردهای مسکونی دارد معمولاً در کاربرد های تجاری نیز بسیار مفید است . به کاربردن این رنگ برروی دیوار ، سطحی را به شما ارائه خواهد داد که در مقابل فرسایش و آسیب محیطی بسیار مقاوم است . با توجه به تردد ورفت و آمد ها و ترافیک های زیاد در مراکز تجاری . این رنگ راه حل مناسبی برای این مورد است.  

نحوه استفاده از رنگ اپوکسی

قدم اول: آماده کردن سطح

ابتدا کف زمین (سرامیک یا بتن) را به خوبی تمیز کنید. ابتدا باید با جاروبرقی یا جارو معمولی آنرا تمیز کرده و سپس تمام سطح را سنباده بکشید. برای سنباده زدن کف زمین، بهتر است یک سنباده برقی کرایه کرده تا خیلی سریع این کار انجام شود.

بعداز سنباده کاری، دوباره باید کف زمین را تی زده و تمام گردهای ایجاد شده را پاک کنید. اگر این کار انجام نشود، رنگ اپوکسی به خوبی به کف زمین نچسبیده و ظاهر آن نیز مطابق انتظار نخواهد شد.

قدم دوم: پر کردن ترک‌ها با بتونه اپوکسی

قبل از اینکه پرایمر یا رنگ آستر را روی بتن بکشید، ابتدا باید ترک‌های آنرا پر کنید. برای پر کردن ترک‌ها می‌توانید از مقدار کمی اپوکسی بعنوان بتونه استفاده کنید. همچنین بتونه اپوکسی به طور جداگانه نیز قابل تهیه است. خرید مقداری سیمان و تهیه بتن نیز روش کم هزینه دیگری برای پر کردن ترک‌ها و شکستگی کف خانه است.

قدم سوم: رنگ آستر

رنگ آستر یا پرایمر باید بعداز خشک شدن بتونه انجام شود. برای رنگ آستر باید از رنگ آستر از جنس اپوکسی استفاده شود. این نوع آستر جلوی ایجاد حباب روی رنگ نهایی را گرفته و باعث ایجاد کفپوشی بسیار قوی‌تر می‌‌شود.

آستر زدن اپوکسی حتی مهم‌تر از آستر زدن رنگ معمولی است. آستر زیر رنگی اصلی فقط برای ضخامت و افزایش شدت رنگ اصلی است. اما آستر اپوکسی علاوه بر افزایش عمر کفپوش اپوکسی، بعنوان عایق بسیار قوی رطوبت و دما نیز عمل می‌کند.

قدم چهارم: میکس کردن رنگ اپوکسی نیمه آماده

حال نوبت میکس کردن رنگ اپوکسی با هاردنر است. احتمال زیاد رنگی که خریداری کرده‌اید از نوع نیمه آماده است. چرا که اگر اپوکسی به صورت آماده باشد، حتی در صورت بسته بودن درب سطل رنگ نیز سفت می‌شود. بنابراین باید بر اساس دستورالعمل روی سطل رنگ، هاردنر را با اپوکسی ترکیب کنید.

حال با کمک یک همزن، برای چند دقیقه ترکیب را به خوبی هم بزنید. پس از چند دقیقه، تکسچر رنگ عوض شده و به حالتی که روی سطل مشخص شده، خواهد رسید.

قدم پنجم: استفاده از رنگ اپوکسی

در این مرحله با کمک یک رول نقاشی و سینی رنگ، اپوکسی را روی کف نقاشی کنید. فقط یک لایه برای رنگ کف با اپوکسی کافی است. پس از اینکه رنگ آمیزی سطح تمام شد اجازه بدهید به مدت یک روز کامل اپوکسی خشک شود. پس از خشک شدن باید دوباره یک لایه دیگر رنگ اپوکسی را روی کف اجرا کنید. همچنین در این مرحله (لایه اول) باید هر گونه ناهمواری بوجود آمده روی کف را از بین ببرید.

اگر ترک یا درزی روی لایه اول بوجود آمد، باید بلافاصله آنرا ترمیم کنید. در نتیجه قبل از اینکه کل کف را رنگ آمیزی کنید، باید مرتباً سطوح رنگ شده قبلی را چک کنید تا ترک و درزی روی آن بوجود نیامده باشد. اگر این ترک‌ها بموقع ترمیم نشده و اپوکسی خشک شود، دیگر هیچوقت نمی‌توانید آنها را ترمیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *