مقالات آموزشی

انواع ماستیک ها

ماستیک چیست ؟

ماستیک ها مواد خمیری شکلی هستند که از آنها برای درزگیری سطوح مختلف و به عنوان آب بند استفاده می کنند.این مواد خمیری شکل به صورت یک جزئی و دو جزئی وجود دارند و بیشتر در سطوح فلزی و بتنی استفاده می شوند. پایه آلی مواد تشکیل دهنده ماستیک ها مواد شیمیایی است که در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم و پایدار هستند.

انواع ماستیک

1_ماستیک قیری:

این نوع ماستیک در دو نوع سرد و گرم وجود دارد و مواد اصلی تشکیل دهنده آن بر پایه قیر بوده به همین دلیل در زمان اعمال ماستیک باید به میزان حرارت و افقی یا عمودی بودن درزها توجه بسیاری شود.

2_ماستیک سرد:

 این نوع ماستیک در دسته بندی ماستیک های یک جزئی قرار دارد و بر پایه موادی همچون قیر، الیاف و حلال های کربنی ساخته شده است. از ماستیک سرد تنها در سطوحی چون بتن، آجر و آسفالت می توان استفاده کرد.

3_ماستیک اپوکسی:

ماستیک اپوکسی همانطور که از نامش پیداست بر پایه رزین اپوکسی ساخته شده به همین دلیل از پایداری و دوام بسیار بالایی برخوردار است.از این ماستیک به دلیل دوام، ماندگاری و چسبندگی بالایی که دارد در پروژه های ساختمانی و سازه های بتنی استفاده می شود.

4_ماستیک پلی سولفاید:

این نوع ماستیک هم همانند ماستیک اپوکسی بر پایه رزین ساخته شده اما با این تفاوت که ماستیک دو جزئی است. ماستیک پلی سولفاید به دو صورت خمیری و مایع عرضه شده، برای درز های افقی از نوع مایع،  برای درزهای عمودی از نوع خمیری آن استفاده می شود، از  ماستیک پلی سولفاید برای هر سطحی از جمله چوبی، فلزی، سیمانی، سنگی و … می توان استفاده کرد.

5_ ماستیک پلی استر :

ماستیک پلی استر یکی از انواع ماستیک هایی است که در پرکردن درزه ها و شکاف های سنگ های ساختمانی به کار می رود. این ماستیک بر پایه رزین پلی استر غیر اشباع تولید می شود که دارای قدرت پرکنندگی و کیفیت بسیار خوبی برای انواع منافذ می باشد. استفاده از این محصول در سنگ باعث ایجاد سطح صاف و یکدستی بر روی سنگ می شود و براقیت و جلوه خاصی به سنگ می بخشد.

6_ماستیک پلی یورتان:

یکی از معروف ترین، مهم ترین و پرکاربردترین ماستیک های موجود،ماستیک پلی یورتان است.این نوع ماستیک به دلیل استفاده از رزین در ساختش دارای ماندگاری و دوام بسیار بالایی بوده و بیشتر برای درزهایی که در معرض تماس و تردد هستند استفاده می شود.استفاده  از این ماستیک می تواند بهترین گزینه برای درزهای انبساطی و درزهای پوشش های آلومینیومی باشد.

تیکسوتروپیک به چه معناست؟

تمایل برخی ژله ها و امولسیون ها به آبگونه شدن در اثر تکان و دوباره سفت شدن در اثر عدم حرکت را روان وردی یا تیکسوتروپی می گویند.این خاصیت در حین کاربرد،کارپذیری بالا به چسب می دهد . در حقیقت سیال تیکسوتروپیک مایعی است که زمانی که در معرض تغییرات ناگهانی در نرخ برش قرار می گیرد، زمان ثابتی برای بازگشت به ویسکوزیته تعادل خود طول می کشد. به عبارت دیگر ، مایع هنگام تکان دادن، هم زدن یا تحت فشار قرار گرفتن کمتر چسبناک میشود (رقیق تر یا راحت تر جریان می یابد). سیال پس از برداشتن بارهای برشی، ویسکوزیته اولیه خود را در یک زمان ثابت بازیابی می کند.

نمونه هایی از مواد تیکسوتروپیک شامل بسیاری از ژل ها و کلوئید ها و ترکیباتی همچون سس کچاپ ، ماست و ماستیک رنگین رزین است. با این حال، خواص تیکسوتروپیک به ویژه در رنگ ها و پوشش ها ضروری است. در این حالت، رنگها مطلوب است که تیکسوتروپیک باشند زیرا لازم است در هنگام اختلاط و اعمال به راحتی جریان داشته باشند.

پس از اعمال ، رنگ ها برای مقاومت در برابر جریان بیشتر (مخصوصا در سطوح عمودی) باید ویسکوزیته خود را افزایش دهند، در نتیجه از افتادگی، روان شدن، ساییدگی و سایر عیوب مرتبط با رنگ های با ویسکوزیته کم جلوگیری می کنند.

برای اینکه رفتار ماده به عنوان یک سیستم کاملا تیکسوتروپیک تلقی گردد باید حتما سه شرط زیر را ارضا کنند:

1_ سیال باید غیر الاستیک باشد.

2_در نرخ تنش معینی بدون توجه به تاریخچه فرایند جریان، ویسکوزیته سسیستم بعد از گذشت مدت زمانی به  یک مقدار تعادلی برسد یعنی باید تابع یکنواخت باشد.

3_ اگر تایع ( تابع مربوط به ویسکوزیته)نزولی باشد سیال را تیکسوتروپیک مثبت می گویند و اگر تابع صعودی باشد، سیال را تیکسوتروپیک منفی (رئوپکتیک) می نامند.

ماستیک رنگین رزین به دلیل داشتن خاصیت تیکسوتروپیک پنجره زمان کاربری بالایی دارد و نسبت به ماستیک های دیگر، برای خشک شدن به زمان کمتری احتیاج خواهد داشت وهمچنین در استفاده از زمان به صرفه تر و از نظر اقتصادی دور ریز کمتری دارد .

نمودار گرانوی( ویسکوزیته) نسبت به زمان برای ماستیک رنگین رزین

مواد ویسکوزی:

موادی که با اعمال تنش تغییر شکل داده و پس از برداشتن تنش به حالت اولیه باز نمی گردند و تنها انرژی وارد شده را اتلاف می کنند، مواد ویسکوز نامیده می شوند و این مواد دو دسته قرار می گیرند :

1_ سیال ویسکوز نیوتنی:در این نوع سیالات تنش با  سرعت تغییر شکل به صورت خطی متناسب است.

2_سیال ویسکوز غیر نیوتنی:سیالات به صورت تابعی از تغییر شکل برشی هستند و تنش با سرعت برشی به صورت خطی تغییر نمی کند.

یک سری از سیالات که ویسکوزیته آنها با افزایش سرعت برشی کاهش پیدا می کند سیالات شبه پلاستیک نامیده می شوند مانند محلولهای پلیمری یا مذاب های پلیمری  و سیالاتی که  ویسکوزیته آنها با افزیش سرعت برشی افزایش می یابد سیالات دیلاتنت نامیده می شود مانند سوسپانسیونهای غلیظ پلیمری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *