مقالات آموزشی

روشهای ترمیم سنگ ها

سنگ یک ماده بسیار سخت، زیبا و در عین حال شکننده است به طوری که ممکن است در اثر یک ضربه شدید بشکند. اگر آن سنگ، مرمر هم باشد که قیمت بالایی هم دارد؛ برای مالک بسیار آزاردهنده است. اما میتوانید با استفاده از چسب سنگ مناسب، سنگتان را ترمیم کنید تا مانند روز اولش شود .

چسب سنگ چیست ؟

چسب‌ها بسته به نوع کاربردشان انواع مختلفی داشته و در تمام مراحل ساخت و ساز برای بهینه نمودن کار استفاده می گردند. چسب سنگ از انواع پرکاربرد چسب ها و از محصولات صنعتی بسیار مورد استفاده در ساختمان سازی است. این نوع چسب محصولی است دوجزئی و برپایه رزین‌های اپوکسی یا پلی استر که در تمامی مراحل ساختمان سازی از بتن ریزی اولیه گرفته تا نماکاری کاربرد فراوانی دارد برای مثال برای چسباندن و وصل نمودن گرانیت، قطعات سیمانی پیش ساخته و سرامیک های بزرگ و صفحات بزرگ آهنی استفاده می گردد.

اگر مبنا و اساس این محصول رزین اپوکسی باشد، شاهد مقاومت و پایداری  بسیاربیشتری نسبت به نوع پلی استر آن هستیم. چسب سنگ، ملاتی بر پایه اپوکسی است که برای اتصال قطعات بزرگ و اجزای سخت کاربرد دارد .

یکی از مهمترین ویژگی های چسب سنگ که بهره وری و کیفیت آن را افزایش می دهد مقاومت و استحکام این محصول در برابر عوامل مخرب مانند ناپایداری های جوی و تغییرات محیطی، نفوذ و رخنه ی آب، سرمای  شدید و گرمای زیاد است. این محصول پس از استفاده وخشک شدن قادر به حفظ مقاومت خود در دمای بین صفر تا مثبت شصت درجه سانتیگراد است .

به دلیل پایداری مکانیکی بسیار بالای فرمول چسب سنگ ،این چسب میتواند درشرایط و محیط های خورنده حالت خود را حفظ کند و پس از استفاده از آن و خشک شدنش، حلال های شیمیایی مانند نفت و گازوئیل، اسیدها، گازها، روغن های متنوع با منشا گیاهی یا حیوانی و … نمی توانند هیچ گونه نقص و آسیبی در آن ایجاد کنند .

یکی دیگر از قابلیت های این محصول این است که فرقی نمی کند که در چه دمایی و یا در چه فصلی از سال استفاده می شود به محض استفاده از آن زود خشک می شود و قدرت استحکام و پایداری آن پس از خشک شدن چند برابر می گردد .

ازتوانایی های منحصر به فرد این محصول قابلیت تراشکاری و ساب پذیری آن است. میتوانید آن را با رنگ مورد نیاز مخلوط کنید تا چسب شما به رنگ دلخواه در بیاید و پس از درست نمودن قطعات مورد نظر با چسب رنگی اتصالات را انجام دهید و در پایان هر جا لازم دیدید از سمباده استفاده کنید. این محصول بهترین چسب برای چسباندن سنگ به سنگ نیز می باشد .

انواع چسب کاشی

چسب مورد استفاده برای کاشی و سرامیک باید این قابلیت را داشته باشد که برای چندین دهه بتواند سرامیک ها را بدون نقص در محل خود نگه دارد. همچنین باید کار با آن آسان بوده و شکاف های ایجاد شده را به طور مناسب پر کند. خوشبختانه چسب های کاشی این قابلیت را دارند و آنها به صورت های مختلف وجود دارند :

Thinset

ملات تینست در واقع محبوب ترین ماده برای بیشتر برنامه های داخلی و خارجی است. این ماده از سیمان پرتلند، ماسه سیلیس و عایق رطوبتی ساخته می شود. همچنین دارای یک ظاهر صاف و لغزنده شبیه به گِل می باشد با یک ماله ماسوره بر بستر اعمال می شود .

ماستیک

ماستیک ماده چسبنده ای است که در اصل چسب اکریلیک مبتنی بر آب می باشد. بر خلاف تینست، برای مناطق خشک کارامدتر خواهد بود و به راحتی تمیز می شود. همچنین از ماندگاری بالایی برخورداراست مانند ماستیک اپوکسی رنگین رزین .

اپوکسی

ملات اپوکسی در دو یا سه مؤلفه جداگانه قرار دارد که باید درست قبل از استفاده توسط کاربر مخلوط شوند. این ماده در لایه نازک به سرعت تنظیم خواهد شد و در برابر آب غیرقابل نفوذ است .

ملات های اپوکسی برای چینی و سرامیک و همچنین برای شیشه، سنگ، فلز، معرق و سنگریزه به خوبی کار می کنند و حتی می توانند برای نصب کفپوش های لاستیکی یا کفپوش های چوبی نیز استفاده شوند . اپوکسی از مقاومت فشاری بالایی برخوردار بوده و به خوبی به سنگ های دارای رزین می چسبد. این دسته از ملات ها برای استفاده و نگهداری ساده هستند و مقاومت مکانیکی فوق العاده ای دارند. بنابراین، سرامیک را محکم در جای خود نگه داشته و در برابر فشار نیز مقاومت خواهند کرد .

چسب های اپوکسی هیچگونه رنگدانه ای به سرامیک تزریق نمی کنند. همچنین در برابر طیف گسترده ای از مواد شیمیایی مقاوم هستند. برای به کارگیری چسب های اپوکسی باید دما بین ۶۰ تا ۹۰ درجه فارنهایت بوده وهر چه درجه حرارت گرمترباشد ، زمان بهبودی را سرعت می بخشد. علاوه براین، به منظور اجرا بر روی سطوح سیمانی حداقل باید ۲۸ روز از بتن ریزی گذشته باشد .

معرفی انواع چسب سنگ

1_چسب خمیری

یکی از بهینه ترین چسب سنگ ها برای متصل کردن قطعات به دیوار و کف می باشد. این چسب دارای جرم کم می باشد. زمانیکه از مصالح با کیفیت و جرم سبک استفاده گردد، وزن کل ساختمان نیز کاهش می یابد و این یعنی راه حلی برای کم کردن بار اضافی و مرده ساختمان . چسب های کاشت میلگرد نمونه ای از چسب های خمیری هستند . 

چسب کاشت میلگرد چیست؟

چسب کاشت میلگرد ماده‌ ای شیمیایی است که بر پایه رزین های اپوکسی، پلی استر و وینیل استر تولید می شود .از کاربرد های چسب کاشت میلگرد میتوان به استفاده از آن جهت نصب آرماتور و بولت و همچنین ایجاد یک لایه ربط دهنده مستحکم برای ارتباط دادن بافت قدیمی بتن با بافت جدید ، اتصال آرماتور و بولت را بر روی سطوح عمودی و افقی سیمانی ، پرکردن روزنه ها و شکاف های موجود بر روی سقف و دیوار و کف وهمچنین هم چنین نصب صفحات فلزی بر روی دیوار یا سقف اشاره کرد .

مراحل روش کاشت میلگرد:

  •  ایجاد سوراخ در بتن ها به وسیله‌ ی دریل یا کرگیری در سطوح بتن     
  • شست و شو و تمیز کاری سطوح بتنی و داخل سوراخ های ایجاد شده به وسیله‌ ی دمنده و مکنده های هوا
  • نصب میلگرد بر روی سازه ‌ی بتنی

چسب کاشت میلگرد از نظر ترکیبات شیمیایی، مشخصات مکانیکی و کاربرد تفاوت هایی با هم دارند و از این نظر نیز به سه دسته ‌ی کلی تقسیم می شوند:

  1. چسب کاشت میلگرد کپسولی
  2. چسب کاشت میلگرد کارتریجی
  3. چسب کاشت میلگرد حجمی

باور عمومی بر این است که از بین چسب های کاشت ، نوع کارتریجی آن به دلیل سهولت اجرایی بالا ، خطای پایین ، کیفیت بسیار بالا از بقیه بهتر است . از چسب های کاشت کارتریجی برای کاشت در سطوح بتنی، چوبی و سنگی استفاده می شود. چسب کاشت میلگرد کارتریجی نیز دو جزئی است و بر پایه رزین اپوکسی یا پلی استر یا وینیل استر و جز دوم سخت کننده پلی آمین می باشد که از آن برای نصب و کاشت آرماتور در سطوح بتنی استفاده می شود.

این محصول مقاومت و پایداری مناسبی در برابرفشارهای وارد شده از محیط و تغییرات دما از خودنشان می دهد. از این چسب به دلیل داشتن فرمول شیمیایی مخصوص ، علاوه بر انواع سنگ می توان در اتصال انواع کاشی و سفال نیز استفاده کرد .

2_چسب پودری

چسب پودری ترکیبی از سیمان و پلیمر می باشد این چسب یک محصول همه کاره در دو رنگ سیاه وسفید است که برای اتصال انواع سنگ، کاشی یا سفال و سرامیک در کف، دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان میتوان استفاده کرد. این فرمول شیمیایی برای اتصال موارد مختلف مانند مرمریت، گرانیت، آنتیک، کاشی، موزاییک یا آجر دربخش های متفاوت ، از جمله کف یا جداره ساختمان استفاده می شود .

توانایی برجسته ی این محصول یعنی توان بالای چسبندگی و اتصال ، باعث شده بتوان آن را درسطوح عمودی یا افقی استفاده کرد .همچنین در مکان هایی که ارتباط مستقیم با آب دارند مانند استخرها و مخزن های آب و حمام می توان از این محصول بهره برد. همچنین این محصول کمک بسیار زیادی به پیمانکاران در کاهش زمان اجرای پروژه برای تحویل به موقع پروژه می نماید.

نحوه استفاده از چسب سنگ

1_ هنگام استفاده از چسب سنگ ابتدا سطح مورد نظر را از هرگونه آلودگی، گرد و غبار و هر عاملی که باعث کاهش قدرت چسبندگی چسب می‌شود پاک کنید و سطح را آماده می کنیم .    

2_ سطوح سیمانی را باید قبل از شروع کار چند بار مرطوب کرد. هم چنین سطوح گچی را 24 ساعت قبل از شروع کار با پرایمر بپوشانید. برای استفاده از چسب ،با استفاده از تیشه روی شیشه سطح ناهمواری ایجاد کنید.

3_ پس از آماده‌سازی سطح، چسب را داخل میکسر کاملا مخلوط کنید. هاردنر یا سخت کننده را باید یک ربع قبل از شروع کار به مواد اضافه کرد. مقدار هاردنر یک درصد حجم چسب است .

4_  اکنون چسب آماده استفاده است. سطح موردنظر را با استفاده از فرچه کاملا با چسب بپوشانید و سپس سنگ‌ها را به آرامی روی سطح بچسبانید. پس از چسباندن سنگ‌ها به مدت 10 الی 15 دقیقه فرصت جا به ‌جایی آن‌ها را خواهید داشت. برای محکم‌ کاری می‌توانید با چکش پلاستیکی روی سنگ‌ها ضربه بزنید تا کاملا به سطح بچسبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *