مقالات آموزشی

واترپروف کردن سطوح مختلف

یکی از ملزومات اصلی ساختمان خشک بودن آن است.ضد آب فرآیندی است که اجازه نمی‌دهد آب خارجی به مناطق خشک ساختمان نفوذ کند و آب از مناطق مرطوب ساختمان خارج شود و همچنین از هدر رفتن انرژی جلوگیری میکند. نشت آب نه تنها عمر ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه باعث ایجاد شرایط غیربهداشتی در داخل ساختمان می شود.

واتر پروف نوعی ماده آب بند کننده می باشد که تمام مقطع بتن را به جسمی آبگریز تبدیل می نماید و جهت محافظت از آن در برابر نفوذ آب و مواد شیمیایی انجام می شود. واتر پروف بتن با دو حالت فیزیکی مایع و پودری عرضه می گردد.نوع مایع آن افزودنی مناسبی برای آب بندی و نفوذناپذیر ساختن انواع ملات های بنایی و دوغاب کاری می باشد. نوع پودری واترپروف با سایز ذرات میکرونیزه، فیلر ضد آب موثری برای پر نمودن فضاهای خالی ناشی از کسری فیلر سنگدانه ها می باشد. با به کارگیری این فیلر مناسب علاوه بر اصلاح دانه بندی مصالح، خواص رئولوژی مخلوط بتن تازه نیز بهبود پیدا می نماید.

موارد کاربرد واتر پروف بتن :

1_ضد آب در زمان ساخت

2_ضد آب کردن تراس ها، بتن استخرها، مخازن آب، سپتیک

3_ضد آب کردن گچ کاری قدیمی  و آسیب دیده

4_ضد آب کردن دیوارها قبل از رنگ آمیزی مجدد

5 _ضدآب نمودن بتن تصفیه خانه های آب و فاضلاب

6_آب بندی سازه های زیرزمینی و فوندانسیون ها

7_محافظت و آب بندی کانال های انتقال آب

عملیات واترپروف کردن

مزیت و اثرات واترپروف کردن :

  • ایجاد مقاومت در برابر اشعهuv ، بدون زرد شدگی
  • انسداد کامل تمامی خلل ریز ناشی از کسری فیلتر سنگدانه ها
  • انتقال قابلیت آبگریزی فیلر به بتن
  • رفع جذب آب و نفوذ پذیری بتن و دفع بخار آب
  • بدون تأثیر در مقاومت فشاری بتن
  • حفظ خواص آب بندی در طول زمان بهره برداری از سازه ها
  • جلوگیری از حمله سلوفاتی و قلیایی شدن
  • جلوگیری از نفوذ یون کلر وسایر مواد شیمیایی خورنده به داخل بتن
  • قدرت پخش بسیار زیاد و سهولت اختلاط با بتن

دو نوع درزگیر بتن در بازار وجود دارد که برای انجام عملیات آب بندی استفاده می کنند، عبارتند از :

1_درزگیرهای پوسته ای

2_درزگیر های نفوذ کننده

درزگیر های پوسته ای با تشکیل یک لایه روکش آکریلیک، اپوکسی یا یورتانی از سطح مورد نظرمحافظت می کنند.

درزگیرهای نفوذ کننده با نفوذ به داخل سطح مورد نظر، یک مانع شیمیایی را ایجاد می‌کنند که از ترکیباتی مانند سیلان ها، سیلوکسان ها، سیلیکات ها و سیلیکونات ها تشکیل شده است.

چسب های مورد استفاده در آب بندی نما

چسب پلی اورتان از چسب هایی می باشد که برای عایق کردن نما  به کار می رود و مقاومت بالایی در مقابل نفوذ آب و نم دارد. این چسب دارای قابلیت رنگ خوری و سمباده پذیری بسیار خوبی می باشد.

چسب سیلیکون برای چسباندن شیشه استفاده می شود و برای چسباندن کاشی، سرامیک و آلومینیوم نیز کاربرد دارد.

برای پر کردن درزهای در و پنجره، چهارچوب و ترک دیوارهای گچی از چسب اکریلیک برای آب بندی استفاده می شود. چسب اکریلیک در سطوح شیشه ای، چوبی و فلزی نیز به کار می رود.

چسب های اکریلیک که برای آب بندی نمای ساختمان استفاده می شوند بدون بو بوده و سریع خشک می شوند. این چسب ها انعطاف پذیری بالایی دارند و مقاومت بالایی در برابر اشعه یو وی خورشید دارند.

رزین سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

رزین سنگ (براق کننده سنگ) یک مایع شفاف بر پایه کوپلیمرهای اکریلیک است. همچنین محافظ بسیار خوبی برای نمای ساختمان (پوشش نما) بوده که قابلیت اجرا بر روی تمام سطوح را دارا می باشد. رزین مصنوعی هم به عنوان ماده ضدآب و هم به عنوان براق کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

خاصیت بارز رزین سنگ:

 ۱.آبگریز کردن سطح ۲.زیباسازی با خیس نگه داشتن ظاهر ۳.محافظت در برابر اشعه خورشید 4.افزایش طول عمر سطوح

این فرآورده بر روی نمای ساختمان دیوار و سقف قابل اجرا است اما برای سرامیک کف و سطوحی که بر روی آن رفت و آمد وجود دارد مناسب نیست.

نحوه مصرف رزین سنگ(براق کننده ) :

خوشبختانه براق کننده یک محصول آماده به مصرف می باشد که می توان با قلمو و یا به وسیله پیستولت کم فشار بر روی سطح موردنظر اعمال کرد در سطوح عمودی لازم است تا حد جاری شدن پاشیده شود و همچنین برای کسب نتیجه بهتر اجرای حداقل دو لایه پشت سرهم لازم می باشد.

واترپروف های اکرلیکی یک تا سه سال ماندگاری دارند. اما واترپروف های اپوکسی، پلی یورتانی و پلی اسپارتیکی می توانند بین ۵ تا ۱۰ سال کارایی داشته باشند.

واترپروف مایع

نحوه انجام عملیات واترپروف مایع و پودری :

  • سطح باید از کلیه مواد ضعیف ، گرد و غبار ، روغن قالب ، رنگ ، گل و … عاری گردد. به طور کلی سطح باید از هر گونه موادی که مانع چسبندگی میگردد پاک سازی شود.جهت پاکسازی سطوح میتوان از تمیزکننده و فرچه کف شوی استفاده کرد سپس سطح را به خوبی شستشو داده و به مدت یک شب یا 24 ساعت زمان میدهیم تا سطح کاملا خشک شود.
  • پس از این که سطح کاملا خشک شد، انگشت خود را به آرامی روی بتن بکشید، اگر روی انگشت خود گرد و غبار مشاهده کردید، لازم است دوباره عملیات شستشو انجام شود.
  • سطح کار باید صاف و بدون تخلخل باشد. منافذ و ترک های استاتیک باید با استفاده از ملات حاوی چسب لاتکس و یا ترمیم کننده پایه سیمانی تعمیر و پر شود.
  • بطور معمول ، میزان مصرف واتر پروف مایع بتن ، برای آب بند نمودن بتن های حجیم 2 الی 2/5 درصد وزن سیمان مصرفی میباشد.
  • مقدار واتر پروف مایع بتن محاسبه شده با توجه به عیار بتن ، با 2 برابر حجم از آب اختلاط بتن رقیق شود . افزودنی رقیق شده به بتن درحال اختلاط، به تدریج اضافه شود.

این محصول را می توان به مخلوط آماده بتن اضافه نمود و پس از میکس کامل ، بتن ریزی انجام شود . پیشنهاد می شود به ازای هر متر مکعب بتن ، حداقل 1 دقیقه عملیات میکس صورت گیرد.

واتر پروف مایع بتن را می توان در هنگام تولید بتن به بچینگ و یا تراک میکسر اضافه نمود.توجه گردد ماده افزودنی واتر پروف مایع بتن، مستقیم روی سیمان خشک ریخته نشود.

  • برای استفاده از واترپروف پودری باید به قطر سیمان، نوع دانه بندی ماسه و عوامل دیگر توجه داشته باشید. زیرا میزان مصرفی به نوع دانه بندی ماسه و قطر سازه بستگی دارد. برای بتن هایی که ضخامت آنها حداکثر ۱۰ سانتی متر است، ۳.۵ درصد وزن سیمان مصرفی را در نظر می گیرند؛ اما در بتن هایی که ضخامت آنها ۱۰ سانتی متر به بالا است، ۱.۵ تا ۲ درصد از وزن سیمان مصرفی را باید در نظر گرفت.

شما می توانید قبل از بتن ریزی، واترپروف پودری را اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه با میکسر قاطی کنید تا کاملا همگن شود. همچنین می توانید قبل از اضافه کردن مایع به بتن، پودر را به مایع آن اضافه کنید.

  • در کنج های اتصالات ، پس از اجرای لایه اول با استفاده از ملات ترمیم کننده  آب بند، ماهیچه کشی و محافظت شده و سپس لایه دوم اجرا شود.
واترپروف پودری

در فرایند درزگیری بتن نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • قبل از آغاز فرآیند ، شرایط آب و هوایی را بررسی کنید.
  • درزگیر به سطوح مرطوب نمی چسبد، بنابراین سطح باید کاملاً خشک باشد.
  • دمای هوا باید در روز اجرای عملیات و دو روز پس از آن بین ۱۰ الی ۳۰ درجه سانتیگراد ثابت بماند تا فرایند عمل آوری ماده درزگیر به طور کامل انجام شود.
  • عملیات واترپروف کردن را نباید در معرض نور مستقیم خورشید انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *