مقالات آموزشی

آموزش ساخت میز با استفاده از رزین اپوکسی

استفاده از چوب و فراورده‌های چوبی در دکوراسیون خانه‌ها روز به روز رواج بیشتری پیدا می‌کند. استفاده از چوب و میز اپوکسی چوبی با رزین  اپوکسی در چیدمان خانه باعث زیبایی و سادگی و ایجاد حس زندگی و طبیعت میشود.

اگر دو تکه تخته اسلب ناهمگون و ناصاف دارید، با کمک رزین اپوکسی میتوانید فضای خالی بین دو تخته را پوشش دهید. مطمئن باشید رزین بعد از محکم شدن به حدی قوی و سفت خواهد شد که توانایی اتصال بین این دو تخته را داشته باشد.

رزین اپوکسی، اگرچه یک ماده بسیار پرکاربرد است که پس از پخت نیز بادوام است، اما در طول فرآیند پخت، ماده ای بسیار حساس است. بنابراین، بسیار مهم است که یک رزین با کیفیت عالی انتخاب کنید تا بتوانید پس از پخت رزین از یک پایان عالی اطمینان حاصل کنید.

اگر شما دو تخته اسلب کوچک و کم عرض داشته باشید، امکان استفاده از رزین برای ساخت صفحه میز بزرگ و قابل استفاده وجود دارد.

بهترین رزین اپوکسی برای ریخته گری میز اپوکسی:

هنگام ریخته‌گری روی میز به رزین اپوکسی عمیق با ویسکوزیته کم نیاز دارید. رزین باید به اندازه ای روان باشد که بتوان آن را به راحتی در قالب ریخت. استفاده از رزین ریخته‌گری باعث می‌شود که تمام شکاف‌های کوچک و مناطقی که دسترسی به آن سخت است پوشانده شوند.

در صورتی که همه چیز طبق اصول و روش صحیح انجام شود نتیجه کار رزینی خواهد بود که خصوصیات عالی زیر را داراست:

  • چسبندگی عالی رزین اپوکسی به چوب
  • مقاومت شیمیایی خوب در برابر اسیدها
  • مقاومت مکانیکی بسیار بالا
  • تحمل 5 تن فشار لاستیک در هر سانتی متر مربع
  • رسانا نیست و تا حدودی عایق جریان الکتریسیته است (البته میتوان آنرا رسانا کرد)
  • نوع خاصی از رزین اپوکسی میتواند هادی الکتریسیته ساکن باشد.
  • جرم نمیگیرد.
  • چربی و انواع آلودگی از روی آن به راحتی پاک میشود.
  • سر بودن (لیز شدن سطح) در رزین اپوکسی کمتراز کاشی و سرامیک است.
  • بهتر است آنرا در داخل ساختمان استفاده کنید.
  • مقاومت دمایی رزین اپوکسی پس از خشک شدن خوب است به طوری که تا60 درجه به صورت مداوم و نهایتاً 80 درجه به صورت لحظه ای میتواند تحمل کند و ذوب نشود.
  • رزین اپوکسی آتشزا نیست ولی ضد حریق هم نیست.* تنوع رنگی نامحدود دارد و میتواند با محیط سازگاری کامل پیدا کند.

در ابتدا مواد و وسایل مورد نیازی که برای ساخت میز رزین اپوکسی احتیاج داریم را برایتان نام برده ایم :

رزین اپوکسی شفاف _ رنگ های پیگمنت (سفید، قهوه ای تیره، قهوه ای روشن،سیاه)_ تخته چوب گرد_ پایه های سنجاقی_ سنباده زن_ ترازوی دیجیتال_ ظرف و وسیله ای مثل قاشق برای هم زدن اپوکسی_ فندک یا تورچ_ دستکش لاتکس_ دریل_ سنباده شماره 120، 220 و 400

سپس برای آموزش نحوه ساخت میز رزینی و نحوه رزین کاری روی چوب میتوانید مراحل زیر را به صورت قدم به قدم دنبال کنید:

گام اول : آماده سازی اتاق کار

برای این که اتاق شما آماده شود باید اتاق عاری از هرگونه آلودگی و دارای حداقل رطوبت باشد. لباس کار مناسب داشته باشید.محل قرارگیری میزها باید صاف و مسطح بوده و سطح میز تراز باشد و در نهایت ساب و پولیش نهایی باید در مکان دیگری غیر از این اتاق انجام شود.

گام دوم : آماده سازی چوب

اگرچه پوست روی چوب همیشه بسیار جذاب به نظر می رسد، اما همیشه باید به طور کامل حذف شود. سپس باید لبه ها را با دست کاملا سنباده بزنید. این به رزین اپوکسی اجازه می دهد تا بعداً بهتر با چوب بچسبد. از یک سنباده مناسب برای جدا کردن پوست آن استفاده کنید. دقت کنید که ارتفاع قطعات چوبی حداقل ۲ سانتی متر از ارتفاع قالب کمتر باشد.

باید تمام چوب ها را سنباده کنید و گرد و غبار را بعد از هر دانه تمیز کنیم. برای این کار میتوانید از کاغذ سمباده یا سمباده چرخشی برای سطوح استفاده کنیم. چوبها قبل از شروع کار باید حداقل ۴۸ ساعت داخل خشک کن قرار بگیرند حتی اگر خشک باشند! به هیچ عنوان از چوبهای خیس برای تلفیق با اپوکسی استفاده نکنید، از خشک شدن کامل چوب تا مرکز آن اطمینان حاصل کنید در غیر اینصورت عواقب ناگواری در کمین خواهد بود! اپوکسی به آب حساس است و میتواند کار شما را کاملاً خراب کند مثل خشک نشدن یا آدامسی شدن اپوکسی.

سمباده زنی چوب

گام سوم : پرکردن ترک ها و آب بندی چوب

تمام ترک ها و ناهمواری های موجود در چوب باید با رزین اپوکسی پر شود. از رزین شفاف و بدون رنگ استفاده کنید. اگر بی نظمی ها روی لبه ها هستند، می توانید قبل از آب بندی لبه ها را با یک نوار چسب ثابت ببندید تا رزین از روی لبه ها نریزد. هنگامی که ترک های پر شده و مانند آن کاملا خشک شد، باید تمام چوب را با رزین آب بندی کنید .

پرکردن ترک چوب

گام چهارم :انتخاب قالب رزین اپوکسی

در اولین گام آموزش ساخت میز رزین اپوکسی، باید قالب خود را انتخاب کنید و در واقع جنس قالب شما باید یکی از این دو مورد زیر باشد:

قالب سیلیکونی

بهترین نوع قالب برای کارهای اپوکسی را می توان قالب سیلیکونی دانست آن هم به این علت است که سیلیکون فقط به خودش می چسبد و به هیچ چیز دیگری نمی چسبد.

قالب سیلیکونی

MDF قالب

 وجود دارد و نوع روکش دار آن نسبت به نوع نئوپان بهترMDFدر رتبه دوم عمل می کند زیر هم سطح صاف و هم سطح صیقلی دارد و هم جدا کردن اپوکسی از سطح آن کمی راحت تر است. اگر هنوز به صورت حرفه ای مشغول به ساخت میزهای اپوکسی روکش دار بهتر است کار خود را با MDF شروع کنید.  

آماده سازی قالب میز رزین اپوکسی به شکل زیر است :

ابتدا چوب به اندازه دلخواه برداشته و به اندازه دلخواه برش میدهیم باید در نظر داشته باشیم که ارتفاع دیواره ها باید دو سانتی متر از ارتفاع میز بیشتر باشد تا مشکلی در کار پیش نیاید.دیواره ها باید دقیق و یکدست باشند وخیلی محکم به کف قالب پیچ شوند و درزی بین آنها باز نماند تا از هدر رفتن رزین اپوکسی جلوگیری شود.

ساخت قالب چوبی

گام پنجم : انتخاب رزین اپوکسی چوب

مهم ترین قسمت آموزش ساخت میز رزین اپوکسی انتخاب نوع رزین مورد استفاده برای ساخت میز می باشد که باید معیارهای خاصی داشته باشد. رزین اپوکسی نباید غلیظ باشد به گونه ای که سفت بماند و برعکس باید به صورتی باشد که جاری شود و همچون مایع شکل قالب به خود بگیرد. نباید حباب داخل آن تشکیل شود زیرا این کار از مقاومت آن می کاهد. رزین چوب باید شفاف و بی رنگ باشد و برای ساخت میزهای عریض مقاومت مکانیکی کافی داشته باشد. همچنین دقت داشته باشید تا بدون حلال باشد تا کمترین میزان آتش گیری را داشته باشد اگر بوی بدی از رزین ساطع شود به این معنی است که ناخالصی و حلال در آن وجود دارد.

گام ششم : اعمال پرایمر

یک لایه نازک اپوکسی را به عنوان پرایمر به تمامی سطوح چوب با قلم مو یا غلطک پشمی اعمال کنیدتا منافذ ورود و خروج هوا را ببندد. این کار را باید برای دور تا دور هر تکه چوب انجام دهید و هیچ جا از قلم نیافتد. این کار را تا جایی ادامه دهید که مطمئن شوید.

تمام سوراخها و ترکها به خوبی پوشیده شده و راه ورود و خروج هوا بسته شده باشد بعد از هر مرحله پرایمر زدن ۲۴ ساعت زمان بدهید که کاملاً خشک شود و چوبها را داخل قالب جاگذاری کنید و آماده ریختن اولین لایه اپوکسی چوب شوید .

اعمال پرایمر

گام هفتم :اعمال لایه اول رزین

رزین اپوکسی و هاردنر را به نسبت تعیین شده در دستورالعمل مخلوط کرده و طبق اصول هم بزنید مقدار رزینی که هر سری باید آماده کنید طبق انداره قالب متغیر است، شما باید هر سری حداکثر یک کیلوگرم رزین اپوکسی و هاردنر را با هم مخلوط کنید و داخل قالب بریزید در صورتی که ارتفاع آن کمتر از ۵ میلیمتر شد میتوانید دوباره اقدام به مخلوط کردن و ریختن کنید تا ارتفاع به ۵ میلیمتر برسد و لایه اول تمام شود.

اعمال لایه اول رزین

گام هشتم :اعمال لایه های بعدی رزین

لایه اول را که ریختید بهتر است ۲۴ ساعت صبر کنید تا کاملا خشک و خنک شود سپس اقدام به ریختن لایه دوم کنید. البته دوستانی هم هستند که به محض ژل شدن لایه اول اقدام به ریختن لایه دوم میکنند که این بنا بر شرایط محیط از نظر دما و نوع رزین اپوکسی مصرفی و همچنین حداکثر دمایی که رزین اپوکسی شما ایجاد میکند متفاوت است.

پس پیشنهاد ما با توجه به شرایط آب و هوایی ۲۵ درجه محیط کار و استفاده از رزین اپوکسی چوب این است که ابتدا از خشک شدن کامل لایه اول و استحکام آن مطمئن شوید و سپس اقدام به ریختن لایه بعد کنید.

قبل از ریختن لایه دوم گرد و غبار روی سطح لایه قبلی را پاک کنید تا ایجاد مشکل نکند و کار شما مات نشود. در هر مرحله که مایل باشید میتوانید قطعات چوب خود را داخل قالب قرار دهید.

اعمال لایه های بعدی رزین

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *