مقالات آموزشی

انواع قالب های سیلیکونی و کاربرد هر کدام

قالب های سیلیکونی در اشکال مختلف و رنگهای مختلف و برای کاربرد های گوناگون وجود دارند و قابلیت انعطاف پذیری برای عمل قالب گیری و درآوردن شکل دلخواه برای مصارف گوناگون را دارا هستند.

هر چه سطح داخلی قالب ها، براق تر و شفاف تر باشد، برای مصارف هنری از جمله ساخت زیورآلات رزینی استفاده می شود و اما هر چه سیلیکون قالب گیری غیر شفاف تر و سخت تر باشد، برای مصارفی همچون تست بتن در آزمایشگاه های عمران و یا ساخت صابون مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع بیشترین مصرف قالب های سیلیکونی برای کار با رزین است که حالت ژله ای و انعطاف پذیر دارند و در شکل هایی مانند مربع ، دایره و مستطیل  و … وجود دارند.استفاده از قالب های با کیفیت این مزیت را دارد که میتوان ازآن برای دفعات زیادی استفاده کرد و همینطور رزین به راحتی از آن جدا میشود و نیازی به چرب کردن قالب نیست.

خواص قالب های سیلیکونی:

*قالب ها قابلیت تحمل دمای پایین و بالا تا 450 درجه ی سانتی گراد گرما را هم دارند و در هر شرایطي می توانند خاصیت لاستیکی خود را حفظ کنند.

*دارای تحمل بالا در مقابل شرایط جوی مانند رطوبت و نور هستند و نور فرابنفش ، ازن ، آب و … ،حتی برای مدت بیش از ده سال هم بر روی آنها بی‌اثرند.

*قالب های سیلیکونی چسبندگی بسیار خوبی دارند.

*قالب های سیلیکونی یکی از بهترین رهاساز قالبی هستند.گاها روغن سیلیکون نیز به‌عنوان رهاساز قالب در کنار آنها بکار می‌رود.

انواع قالب های سیلیکونی

1_قالب شمع سازی

2_قالب شیرینی پزی

3_قالب صابون سازی

4_قالب سیلیکونی مخصوص زیورآلات رزینی

5_قالب سیلیکونی در آزمایشگاه های ساخت بتن

یک قالب سیلیکونی با کیفیت باید یک سری ویژگی ها را دارا باشد:

1_شست و شوی راحت:قالب های سیلیکونی باید به راحتی قابل شستشو و تمیز شدن باشند تا برای استفاده بعدی مشکلی در تمیزی کارتان پیش نیاید.

2_انعطاف پذیری بالا: این ویژگی سبب میشود به راحتی و بدون صدمه زدن به بدنه ی قالب, رزین شکل گرفته را از قالب خارج کرد.

3_شفافیت بالا: هر چه قالب سیلیکونی شفافیت بالاتری داشته باشد,قطعات هنری خروجی شما نیز از شفافیت بالاتری برخوردار هستند.

قالب های سیلیکونی در چه مواردی کاربرد دارند؟

*ساخت مجسمه های پلی ستر

* ساخت زیورآلات رزینی

* شمع سازی و تولید شمع

* تهیه انواع ژله و دسر یخچالی و شیرینی

نحوه مراقبت از قالب سیلیکونی

1_قالب ها را در جای خنک نگهداری کنید و از قرار دادن آنها در مکان گرم(در تابستان) و یا کنار شوفاژ وبخاری در زمستان خودداری کنید تا طول عمر قالب شما بالا رود.

2_ رزین اپوکسی و هاردنر را دقیقا به همان نسبت تعیین شده با هم مخلوط کنید. افزایش بیش از اندازه هاردنر باعث بالا رفتن بیش از اندازه دمای رزین شده و این افزایش دما باعث آسیب رساندن به لایه میکروبی شفاف و براق روی سطح قالب می شود. وارد شدن آسیب به قالب باعث میشود که کارهای بعدی شفافیت لازم را نداشته باشد.

3_بعد از استفاده از قالب برای تمیز کردن قالب از دستمال بدون پرز برای سطح آن استفاده کنید.

4_هیچ وقت سطح قالب را با آب نشورید,زیرا در آب ها معمولا مقادیری ناخالصی وجود دارد که باعث کاهش شفافیت سطح قالب می شود.

5_به دلیل اینکه درون ماده سیلیکون سازنده قالب هاروغن وجود دارد به علت گرمی هوای محیط(در تابستان) یا به علت قرارگرفتن قالب در مکان های گرم (در تابستان و زمستان)امکان دارد روغن ماده سیلیکون روی سطح قالب بیاید.به همین دلیل قبل از اولین استفاده از قالب اگر روغنی روی سطح قالب بود با دستمال نازک و تمیز بدون پرز به آرامی آن را از روی سطح قالب پاک کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *