مقالات آموزشی, نکات ایمنی و شرایط انبارداری

روش پاک کردن رزین از روی سطوح مختلف

رزین یک ماده شیمیایی مایع است که آن را طی فرایندی با مواد دیگری به نام سخت کننده ها ترکیب می کنند و پس از اضافه کردن مواد مجاز، برای کاربری دلخواه مورد استفاده قرار می دهند.

معمولا کسانی که با رزین کار می کنند برای سرعت بخشیدن به کار از فن های مخصوصی استفاده خواهند کرد تا سرعت خشک شدن مواد را بالا ببرند.

اما گاهی ناخواسته مقداری از رزین روی سطح دیگری می افتد و به سرعت خشک می شود. به عنوان مثال هنگام کار کردن با مواد ممکن است ببینید رزین روی لباس های شما خشک شده است.

پاک کردن رزین اپوکسی از روی سطوح مختلف یکی از دغدغه های اپوکسی کاران است.

پاک کردن رزین بسیار دشوار است مخصوصاً زمانی که به طور کامل سخت شده باشد. برای پاک کردن اپوکسی، شما باید آن را به حالت مایع یا حداقل ژل مانند برگردانید تا بتوانید رزین را از روی سطح پاک کنید.

چندین روش برای پاک کردن رزین اپوکسی از روی پوست ، لباس و سایرسطوح وجود دارد که به شما کمک میکند رزین اضافی را از روی مکان موردنظر خود پاک کنید.

یک سری از حلالها وجود دارند که قابلیت حل کردن رزین اپوکسی را درون خود دارند و برای تمیز کردن وسایل رزینی میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند و عبارتند از :

* استون صنعتی (استون با خلوص بالا) بهترین انتخاب برای از بین بردن لکه های رزین روی سطح پوست است.

* زایلن از دیگر موادی هستند که این قدرت را دارند که رزین جامد روی پوست دست را به حالت مایع آن دارند.

* الکل صنعتی با خلوص بالا همانند زایلن قابلیت مایع کردن رزین روی پوست را دارد.

* تینرمی توانند برای پاک کردن مواد شیمیایی از روی پوست مناسب باشند.

پیشنهاد میکنم از استون برای تمیز کردن رزین اپوکسی استفاده کنید، استون به دلیل دسترسی راحت‌تر و فرّار بودن (تبخیر سریع) میتواند عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشد.

موارد دیگر به راحتی در دسترس نیستند، زایلن و بوتانول بوی بسیار بدی دارند و تحمل آن در محیط کار مشکل است.

روش پاک کردن رزین از روی دست

اگر رزین روی دستتان ریخت سریعاً آنرا با استون صنعتی و تنظیف تمیز کنید سپس با آب ولرم و صابون چندین بار شستشو دهید تا اثر رزین برطرف شود.

بهتر است از استون صنعتی استفاده کنید، استون به دلیل دسترسی راحت‌تر و تبخیر سریع میتواند عملکرد بهتری داشته باشد. استون آرایشی به دلیل ناخالصی هایی که دارد نمیتواند رزین اپوکسی را به خوبی پاک کند و دستتان همچنان آلوده باقی خواهند ماند.

نکته:استون خالص قابل اشتعال بوده و باید مطمئن باشیم هنگام کاربا آن هیچ شعله ای در مجاورت آن وجود نداشته باشد.همچنین بخارات موجود در استون نباید به مدت طولانی استنشاق شوند.

توجه داشته باشید که استون رطوبت زیادی را از پوست خارج می کند. بنابراین پس از برداشتن رزین ، دستان خود را کاملاً با آب و صابون بشویید و از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

سرکه یک روش بسیار موثربرای حذف رزین می باشد. این ماده حتی زمانی که رزین کاملا سخت شده است ، موثر می باشد. برای این کار سرکه را روی پارچه ای بریزید و ناحیه ای که باید تمیز شود را با پارچه آغشته به سرکه مالش دهید. هنگامی که رزین نرم شد ، می توان آن را به راحتی جدا کرد.

استفاده از فوم های چند منظوره شستشوی مبتنی بر مرکبات است که هم برای دستگاه تنفسی ضرر کمتری دارد و همچنین برای تمیز کردن آن ، کافی است مقداری از پاک کننده را روی ناحیه آلوده بمالید ، و سپس کف را با آب بشویید.

باید توجه داشته باشید که ریختن حلال های شیمیایی روی پوست در برخی افراد ایجاد حساسیت می کند. به همین خاطر قبل از استفاده از آن ها برای کل ناحیه مورد نظر، بهتر است بر قسمت کوچکی از پوست خود تست حساسیت انجام دهید.

روش پاک کردن رزین از روی لباس

اگر بخواهید مواد شیمیایی رزینی را از روی پارچه پاک کنید، بهترین راه کمک گرفتن از حلال های معرفی شده است.

برای این کار بهتر است ابتدا قسمت مورد نظر را با آب خیس کنید، سپس مقدار مناسبی از حلال را روی پارچه بریزید و اجازه دهید تا چند دقیقه روی آن بماند.

بعد از گذشت چند دقیقه با مالیدن دو قسمت از پارچه به یکدیگر، مطمئن شوید که حلال موردنظر تاثیر داشته است و سپس آن را آبکشی کنید. این روش برای فرش، مبل یا هر نوع سطح مشابه دیگری نیز قابل استفاده است.

از بین بردن رزین روی سایر سطوح

اپوکسی یک نوع چسبنده دائمی است که روی بسیاری از سطوح از جمله پلاستیک تا آهن کاربرد دارد.اگر رزین کاملاً خشک و سخت شده باشد ، حذف آن بسیار دشوارتر است. با این حال ، هنوز هم روش هایی وجود دارد که می توانید پس از سخت شدن رزین از آن استفاده کنید.

در این موارد می توانید با یکی از روش های زیر، از شر رزین خشک شده خلاص شوید:

روش اول : پاک کردن رزین اپوکسی به روش انجماد

مرحله اول: پوشیدن دستکش، زدن عینک، و ماسک بر روی صورت

استفاده از عینک های مناسبی است که جلوی ورود گازهای سمی متصاعد شده از رزین را به داخل چشم بگیرد. حتما در هنگام استفاده از اسپری های منجمد کننده، یک ماسک مناسب به صورت خود بزنید و منافذ بینی و دهان خود را با کمک یک محافظ بپوشانید.

همچنین باید دستکش مناسبی به دست کرده و از تماس مستقیم پوست با اسپری خودداری کنید.

مرحله دوم:باز کردن درب و پنجره ها

درب و پنجره را برای ایجاد تهویه مناسب باید باز کرد.

مرحله سوم: تکان دادن قوطی ماده منجمد کننده

مهم ترین مرحله کار، تکان دادن قوطی حاوی مواد و اسپری کردن آن از فاصله ۳۰ سانتی متری روی سطح مورد نظر است.

مرحله چهارم:اسپری کردن منجمدکننده روی اپوکسی

بعد از اسپری کردن بلافاصله دمای رزین پایین می آید و شکننده خواهد شد. به همین علت باید با استفاده از یک چکش مناسب به سطح رزین ضربه بزنید تا قطعات آن مانند شیشه خرد شوند.

سپس قطعات را از سطح کار جمع کنید و با یک دستمال تمیز جسم مورد نظر را به حالت اولیه بازگردانید.

روش انجماد

روش دوم: استفاده از حرارت برای تمیز کردن اپوکسی

مرحله اول: پوشیدن دستکش های مناسب، زدن ماسک محافظ و همچنین عینک های کاملا چسبیده به پوست صورت، از لازمه های کار کردن به روش حرارت دادن است. باید از دستکش‌های پلاستیکی استفاده کنید که حداقل 7 سانتی متر از مچ شما بالاتر را بپوشاند و دارای باند کشسان باشد تا به طور کامل از پوست شما محافظت کند.

مرحله دوم:برای ایجاد تهویه مناسب پنجره ها رو باز کنیم و اجازه ندهید کودکان یا افراد بدون ماسک، نزدیک محل انجام کار شوند.

مرحله سوم: سطح کار را با استون خالص خیس کنید و اجازه دهید تا اثر کند. شدت و زمان لازم برای اثر کردن استون متفاوت است و بستگی به سطح ما دارد به عنوان مثال رزین در بافت چوب نسبت به بافت شیشه نفوذ بیشتری دارد پس زمان لازم برای اثرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

شما می توانید شیء مورد نظر را در استون قرار داده یا سطح را کاملا آغشته به استون کنید به طوریکه از آن چکه کند.

آغشته کردن سطح با استون

مرحله چهارم: پس از این که احساس کردید استون اثر کرده است، با استفاده از یک سشوار صنعتی، به رزین حرارت دهید. اگر دما به بالاتر از 200 درجه برسد اپوکسی نرم می شود. اگر سشوار صنعتی در اختیار ندارید، می توانید از دستگاه هویه کمک بگیرید. اما برای حرارت دادن از طریق هویه، لازم است نوک دستگاه را به طور مستقیم روی رزین قرار دهید.

مرحله پنجم: کل محل مورد نظر را یک مرتبه حرارت ندهید زیرا حرارت به اندازه کافی بالا نمی رود. به جای این کار بر روی قسمت هایی به قطر 5 سانتیمتر کار کنید. بعد از آنکه یک بخش تمام شد، روی قسمت بعدی کار کنید. پاک کردن رزین اپوکسی با این روش بسیار راحت تر از قبل خواهد بود.

مرحله ششم: رزین حرارت دیده و نرم شده را با یک کاردک از سطح زیرین خود جدا کنید و سپس روی آن را دستمال بکشید.

روش حرارت دادن

روش سوم:استفاده از مواد شیمیایی

مرحله اول: پوشیدن دستکش ، زدن عینک ، و ماسک بر روی صورت

استفاده از مواد شیمیایی برای چشم ، دهان وپوست شما می تواند بسیار مضر باشد به همین دلیل شما به یک عینک برای پوشش کامل صورت و یک جفت دستکش ضخیم و چسبناک که 3 اینچ از مچ شما بالاتر باشد و همچنین یک ماسک ساده که بخار خطرناکی از آن وارد نگردد ، نیاز دارید.

مرحله دوم:باز کردن درب و پنجره ها

بخارات ناشی از مواد شیمیایی خطرناک بوده لذا اینکار نباید در مکان دربسته انجام شود و باید درب ها و پنجره ها باز بماند تا جریان هوا ،بخار و هوای سمی خطرناک را به بیرون از محیط هدایت می کند و درهوای آلوده تنفس نکنید.

مرحله سوم:انتخاب ماده شیمیایی مناسب که بتواند رزین اپوکسی را نرم کند

شاید آسان ترین راه برای پاک کردن رزین، استفاده مستقیم از مواد شیمیایی حلال مانند تینر یا سایر موارد مشابه است. استون موجود در تینر نقاشی می تواند اپوکسی را نرم کند، اما محیط را طوری آماده کنید که حداقل یک ساعت با اپوکسی در تماس باشند.

ماده شیمیایی پاک کننده را با توجه به ضخامت رزین و سطح زیرین آن انتخاب کرده و از مواد بسیار قوی برای پاک کردن مواد رزینی از روی سطوح لطیفی مانند پارچه خودداری کنید.

ریختن تینر روی رزین

مرحله چهارم:استفاده از ماده پاک کننده

برای پاک کردن رزین اپوکسی می توانید به صورت مستقیم ماده پاک کننده را روی اپوکسی بریزید یا با یک پارچه آن را خیس کنید.بعد از این که مقدار مناسبی از ماده شیمیایی را روی سطح ریختید، نزدیک به یک ساعت اجازه دهید تا رزین در اثر فعل و انفعالات حلال نرم و آسیب پذیر شود.

درست کردن ماده پاک کننده

مرحله پنجم: مخلوط پاک کننده رزین را آماده کنید

بعد از یک ساعت صبر کردن شما نیاز به یک خنثی کننده برای برداشتن اپوکسی دارید.

پس از اطمینان از تاثیر مثبت ماده شیمیایی، با کمک مخلوط تری سدیم فسفات و آب، اضافه های رزین را پاک کنید. معمولا نسبت تری سدیم فسفات به آب، دو الی سه قاشق غذاخوری به پنج یا شش لیتر آب است. حداقل 5 دقیقه اجازه دهید روی سطح بماند تا ماده پاک کننده را خنثی کند.

مرحله ششم: رزین اپوکسی را بتراشید

زمانی که اضافه های زرین را پاک کردید، مانده آن را به کمک یک کاردک تیز از سطح زیرین جدا کرده و آن را بشویید یا با یک دستمال نمناک تمیز کنید.

برای تمیز کردن وسایل رزینی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

تمیز کردن وسایل رزینی با استفاده از تینر مانند تینر فوری ،تینر 10000 و تینر 20000 اصلا پیشنهاد نمیشود زیرا به دلیل چرب بودن باعث ایجاد یک لایه چربی مانند روی وسایلتان میشود وشما باید این چربی را نیز از بین ببرید چون چربی با رزین اپوکسی ایجاد ناسازگاری خواهد کرد.

 استون آرایشی برای پاک کردن به دلیل داشتن ناخالصی هایی نمیتواند رزین را به درستی پاک کند و وسایلتان همچنان آلوده باقی می ماند.

به محض اینکه کار شما با هر وسیله‌ای مثلاً همزن شیشه‌ای به اتمام رسید باید دستمال تمیز و بدون پرز برداشته و مقداری استون صنعتی (با خلوص بالا) روی آن بریزید سپس اقدام به تمیز کردن وسایل کنید.

نوشته های مرتبط

2 نظر در “روش پاک کردن رزین از روی سطوح مختلف

  1. حیدری گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    اگر رزین روی قالی ریخته بشه و خشک بشه آیا میشه تمییزش کرد؟

    1. صبا خوش زبان گفت:

      سلام وقت بخیر.در صورتیکه که رزین روی قالی خشک شده باشه میتونید با کاتر آنرا از روی قالی بتراشید.میتونید از سود هم استفاده کنید ولی خب احتمال اینکه بافت قالی آسیب ببینه هست.در نتیجه تراشیدن بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *