مقالات آموزشی

دلایل زرد شدن رزین بعد از مدتی

دلیل زرد شدن محصولات رزینی بعد از مدتی چیست؟

یکی از عمده ترین مشکلات کار با رزین اپوکسی، زردی رزین اپوکسی است. زرد شدن رزین اپوکسی یا هاردنر گاهی درون شیشه‌‌ی خودشان رخ می دهد و گاهی بعد از خشک شدن و گذراندن مرحله‌ی پخت زرد می شود.

علاوه بر اینکه رزین اپوکسی شما می‌تواند تغییر رنگ دهد، ممکن است متوجه شوید که عامل هاردنر اپوکسی شما نیز در بطری که در آن نگه می‌دارید زرد شده و تغییر رنگ می‌دهد.(هاردنر زرد)

بااین‌حال، این ناشی از نور فرابنفش نیست، بلکه به دلیل اکسیداسیون ترکیبات در خود بطری است. هنگامی‌که بطری جدید هاردنر اپوکسی را باز می‌کنید و هوا را به داخل بطری می‌دهید، این فرآیند را شروع می‌کنید و هیچ راهی برای کاهش سرعت آن وجود ندارد.

همه اشکال اپوکسی زرد نمی‌شوند و می‌توان رزین اپوکسی با فرمول خاص را خریداری کرد که تغییر رنگ نمی‌دهد، اما اکثر فرم‌ها تغییر رنگ می‌دهند و سه دلیل اصلی برای این امر وجود دارد.

کهنه شدن اپوکسی:

اگر رزین اپوکسی شما کهنه شود و یک سال از ساخت آن بگذرد احتمال زرد شدن رزین اپوکسی زیاد است.

اکسید شدن رزین اپوکسی:

اگر رزین اپوکسی یا هاردنر در معرض اکسیژن یا هوای آزاد قرار گیرند، اکسید می شوند و رزین اپوکسی زرد می شود.

زرد شدن اپوکسی با در بسته:

در برخی موارد شاید مشاهده کنید که هاردنر یا اپوکسی، بدون قرار گرفتن در معرض هوای آزاد و با وجود بسته بودن درب آن، همچنان رنگ زردی گرفته باشد،دلیل این پدیده یا درب های پلاستیکHDPE(این درب ها با سوراخ های ریزی

  همراه هستند)یا نگهداری رزین در فضایی با نوسانات دمایی بالا است.

علت زرد شدن رزین اپوکسی بعد از خشک شدن چیست؟

اگر بعد از گذشت چند ماه ،تغییر رنگ رزین اپوکسی به سمت زرد شدن را مشاهده میکنید ، دلیل اصلی آن ضعف اپوکسی در برابر UVنورخورشید است که پس از مدتی باعث زرد شدن سطح اپوکسی میشود.

خوب است بدانید که اگر محصول رزینی را در برابر نور بگذارید و پس از مدت‌زمان کوتاهی به‌جای بهتری منتقل کنید تغییری به وجود نمی‌آید و محصول رزینی حتماً زرد می‌شود.

زردی رزین اپوکسی را چگونه برطرف کنیم؟

اگر می‌خواهید یک محصول رزینی رنگی تولید کنید، استفاده از رزین زرد شده مشکلی به وجود نمی‌آورد چون رزین با پیگمنت‌های رنگ ترکیب می‌شود و زردی آن خنثی خواهد شد.

  • رزین را در مقابل نور خورشید قرار ندهید.
  • استفاده از رزینهای مقاوم بهUV است که میتواند مقاومت رزین اپوکسی را نسبت به زرد شدن بالا ببرد.
  • از محصولات ضد زردی رزین اپوکسی استفاده کنید.
  • اگر محصول مصرفی رزینی دارید که به خاطر نور خورشید زرد شده ،سطح آن را سمباده بکشید.
  • به اندازه مصرف رزین و هاردنر بخرید تا مواد خام تاریخ گذشته در کارگاه انبار نشود.

نکات مهم در هنگام کار با اپوکسی:

1_رعایت کردن نسبت اختلاط رزین و هاردنر

رزین اپوکسی‌ای که خریداری کرده‌اید حتماً باید دستورمصرف داشته باشد. داخل دستور مصرف حداکثر وزن و ارتفاع مواد برای قالب ریزی ذکر شده است. دقت کردن به میزان حداکثر برای اینکه رزین بیش از حد گرم نشود، ضروری است. در این مورد، دمای محیط و وزن مخلوط از مهمترین پارامترها هستند که تاثیر مستقیم خواهند داشت.

2_عدم گرم کردن بیش از حد رزین:

بعضی از دوستان رزین را از پیش گرم میکنند مخصوصاً برای رزینهای غلیظ این کار بسیار فراگیر است. معمولاً رزین و هاردنر را به مدت پنج دقیقه در آب گرم قرار میدهیم اما اگر حواستان پرت شد و رزین به مدت بیشتر (ده تا پانزده دقیقه) در آب گرم باقی ماند، پروسه خشک شدن سرعت پیدا میکند و خیلی سریعتر گرم میشود در نتیجه جوشیدن رزین اپوکسی پیش خواهد آمد.

3_توجه به دمای محیطی که رزین و هاردنر در آنجا نگهداری میشود:

در فصل تابستان بسته به محل کارگاه شما، دمای داخل کارگاه ممکن است به 30 درجه هم برسد (یا حتی بیشتر) و این خود باعث افزایش شدید سرعت خشک شدن و در حقیقت کاهش ژلتایم خواهد شد. دمای بهینه کارگاه 23 تا 25 درجه سانتیگراد است. همچنین دمای نگهداری رزین و هاردنر هم بسیار تاثیرگذار است و نباید در جای گرم یا سرد نگهداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *