مقالات آموزشی

اپوکسی آگین کوپ سنگ

کوپ سنگ چیست؟

سنگ کوپ به سنگی می گویند که مستقیم از معدن، از دل کوه، استخراج میشود،در سنگبری برش داده میشود و به شکلهای دلخواه، مثل سنگ اسلب در می آید.

مراحل تولید سنگ ساختمانی از کوپ تا بریده:

مرحله اول

قواره کردن یا استاندارد کردن کوپ سنگ‌های استخراج شده در معدن:

ابتدا سنگ ها را از معادن استخراج میکنند و سپس به صورت کوپ‌های چند وجهی با وزن حدود ۲۰ تن به کارخانجات سنگبری فرستاده می‌شود. بسیاری از سنگ های کوپ‎استخراج شده دارای ابعاد بزرگتر یا کوچکتر از حد استاندارد هستند.

در کارخانه سنگ هایی که ابعاد بزرگتر از حد استاندارد دارند را با سیم بر یا تکلام برش میدهند و در نتیجه سنگ دور ریز پیدا میکند و سنگ های با ابعاد کوچکتر از حد استاندارد بعد از برش،متراژسنگ کمتری میدهد و در نتیجه قیمت سنگ افزایش پیدا میکند.

عملیات برش کوپ سنگ زیر اره عموما بین ۱۵ تا ۲۰ ساعت به طول می انجامد. به عبارت دیگر یک کوپ سنگ استاندارد می‌تواند حدود ۴۸۰ متر مربع سنگ را تولید نماید ولی متاسفانه اکثرا به این صورت نیست و این قضیه باعث اتلاف وقت و انرژی در کارخانه‌های سنگ می‌گردد که در نتیجه منجر به بالا رفتن هزینه‌ی تمام شده‌ی محصول می‌گردد.

مرحله دوم

برطرف کردن ترک و شکاف‌های موجود در سنگ کوپ (برش نخورده):

در بعضی از مواقع با بررسی دقیق کوپ سنگ متوجه ترک و شیارهایی می شویم که داخل کوپ سنگ نهفته است.برطرف کردن این ترک ها وشیارها باعث ایجاد راندمان بالا و رونق اقتصادی در حوزه‌ی تولید سنگ‌های تزیینی می گردد و دقت نداشتن به آنها باعث خرد شدن و نابود شدن کل سنگ کوپ در هنگام برش زیر اره و ایجاد ضرر و زیان مالی و جانی می‌گردد.

اپوکسی آگین کردن سنگ کوپ چیست؟

طی فرآیندهایی باید این ترک ها وشیار ها را پر کرد که در آن  برای پر کردن این ترک وشیارها از رزین اپوکسی کوپ سنگ استفاده میکنیم که به این عملیات اصطلاحا اپوکسی آگین کردن (وکیوم کردن) سنگ کوپ می گویند.

رزین اپوکسی کوپ سنگ یک ماده صنعتی بسیار رقیق است. این ماده براق کننده توانایی نفوذ در ریزترین منافذ درون سنگ های طبیعی و مصنوعی حتی کوپ سنگ ها را دارد. در واقع این محصول در تمام ترک‌های سنگ نفوذ می‌کند و باعث افزایش سطح استحکام سنگ های خام پیش از فرآوری شدن می‌شود.

رزین اپوکسی کوپ سنگ با پر کردن خلل و درز سنگ های خام نیز فرآوری سنگ های متنوع خصوصاً سنگ های برند و گران قیمتی مانند مرمر و تراورتن را راحت‌تر می‌کند. این ماده شیمیایی علاوه بر زیباتر کردن سطح سنگ مقاومت آن را در برابر عوامل مخرب شیمیایی و قلیایی افزایش می‌دهد.

فرآیند اپوکسی آگین (وکیوم)کردن کوپ سنگ:

فرآیند اپوکسی آگین کوپ به این صورت انجام می شود که بعد از شستشو و خشک شدن کوپ مورد نظر ،بر روی ترک‌های آن لوله‌های باریک و مویرگی مانند جهت تزریق چسب اپوکسی قرار می‌دهند. سپس دور تا دور آن توری شبکه ای و نوعی پلاستیک جهت آب بندی کشیده می شود به نحوی که کوپ کاملا ایزوله شده و ارتباط فیزیکی سنگ کوپ با بیرون پلاستیک کاملا قطع می‌گردد. در نهایت با اتصال لوله ها به دستگاه وکیوم و مکش مدام دستگاه در ترکهای سنگ خلا ایجاد شده و اپوکسی تزریق شده به دلیل وجود خلا، درون تمام ترک ها و رگها تزریق میشود.کنترل دمای کوپ اهمیت زیادی دارد. این کار باید در شرایط دمایی ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد انجام گیرد .

به این ترتیب بعد از تکمیل تزریق و گذشت زمان حداقل 48 ساعت کوپ مورد نظر آماده برش می باشد.

مرحله سوم

برطرف کردن ترک و شکاف سنگ‌های برش خورده(اسلب):

بعد از اتمام مرحله اپوکسی آگین(وکیوم) کردن کوپ و برش زدن آن به صورت اسلب ،شکاف ها و خلل و فرجی در سنگ برش خورده (اسلب) مشاهده می کنیم .این خلل ها و فرج ها در سطح سنگ، باید حتماً پر شود تا سنگ در مقابل آب و رطوبت نفوذ ناپذیر گردد و برطرف کردن آنها باعث بالا رفتن کیفیت و سلامت سنگ تولید شده و همچنین  باعث ایجاد راندمان بالا در حوزه‌ی تولید سنگ‌های تزیینی می‌گردد.

با استفاده از از رزین(چسب)اپوکسی بر روی پشت و روی سنگ شکاف ها و ترک های سنگ را پرمیتوان کرد.به طوریکه ابتدا اسلب سنگ را به صورت افقی قرار میدهند وپشت سنگ توری مخصوص رزین میکشند تا قطعات شکسته شده سنگ را نگه دارد و سپس رزین (چسب)اپوکسی روی آن میکشند.

بعد از خشک شدن پشت سنگ، سنگ را به سمت روی آن برمیگردانند و روی سنگ را نیز با چسب اپوکسی مرغوبتری میپوشانند.

نکته:تامین دمای مناسب سنگ بسیار حائز اهمیت است زیرا دمای بالای سطح سنگ باعث میشود رزین قبل از اینکه به درون خلل و فرج نفوذ کند زود سخت شود و دمای پایین سنگ نیز باعث افزایش زمان سفت شدن رزین(چسب) میشود و در نتیجه رزین از سمت دیگر سنگ خارج میشود و خلل و فرج موجود درسنگ پر نمیشوند و باعث ایجاد اشکالات در سنگ میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *