مقالات آموزشی, نکات ایمنی و شرایط انبارداری

شناخت مواد شیمیایی خطرناک در خانه

شوینده‌های شیمیایی که در منزل از آن استفاده می شوند اغلب سمی و سرطان زا هستند و در مواردی با ترکیب آنها با یگدیگر مرگ زندگی فرد را تهدید می کنند.

سموم موجود در این محصولات با مشکلات سلامتی از آسم گرفته تا سرطان، اختلالات تولید مثل، اختلالات هورمونی و مسمومیت عصبی مرتبط است.

باید حواستان را جمع کنید تا در هنگام کار با این مواد برای محافظت از پوست تان حتما از دستکش استفاده کنید.همچنین از عینک محافظتی نیز برای حفاظت ازچشم هایتان استفاده شود.

مواد مخاطره آمیز شامل مواد زهری، خورنده و آتشگیرند.

مواد خورنده، پارچه ها، فلزات و چیزهای دیگر را تباه می کنند. مواد پاک کننده ی دستشویی ها و اجاق ها، مواد رنگ بر و اسید باتری موتورها از مواد خورنده هستند.

مواد آتشگیر موادی هستند که به آسانی می سوزند مانند بنزین، گاز لایترها و بعضی از مایعات تحت فشار داخل قطی های فلزی.

مواد سمی شامل حشره کشها، بعضی از دواها، محلول ضد یخ موتورها و الکل صنعتی است.

مواد شیمیایی خطرناک در خانه

خوشبو کننده های هوا

با وجود اینکه تنفس کردن این اسپری ها حس خوشایندی ایجاد میکند اما با اولین اسپری حجم بالایی از زایلن، فرمالدهید و سایر ترکیبات آروماتیک وارد هوا می شوند. همه این مواد باعث تحریک پوست و چشم در اثر تماس و همچنین امکان ابتلا به سرطان ریه در صورت تنفس طولانی مدت می شوند و می‌توانند تاثیرات مخربی بر روی سیستم عصب بویایی بگذارند. آنها با ایجاد یک پوشش روغنی بر روی مجرای بینی و یا گیرنده‌های عصبی موجب آسیب‌ حس بویایی می‌شوند. فرمالین ماده اصلی تولید خوشبو کننده ها می باشد که خاصیت فراریت بالای این ماده شیمیایی باعث آسیب رساندن به حس بویایی در بلند مدت می شود.همچنین به دلیل وجود مواد نفتی تشکیل دهنده دراین محصولات، امکان اشتعال در اثر گرم شدن و تماس با شعله نیز وجود دارد.

گاز کلر

از مواد شوینده متناسب با قدرتی که به عنوان پاک کننده دارند برای موارد مختلف استفاده می شود. این مواد دارای ترکیبات و گازهای سمی هستند که می توانند آسیب های جدی به پوست، چشم و مجاری تنفسی بزنند. این شوینده ها حاوی آمونیاک، کلر و مشتقات آن ها هستند.

آمونیاک یک ماده شیمیایی خطرناک و سمی  می باشد به ‌طوری که اگر یک ترکیب بیش از 5 درصد آمونیاک داشته باشد به‌عنوان یک ماده خطرناک و سمی شناخته می‌شود و باعث تحریک مجاری تنفسی و ریه و همچنین بروز حساسیت پوستی بر اساس میزان غلظت آمونیاک می شوند.

در مقابل سفید کننده ها حاوی گاز کلر و سدیم هیدروکسید ( کاستیک سودا )هستند. علاوه بر خاصیت اسیدی قوی سفید کننده ها، استفاده از آنها باعث آزاد شدن گاز کلر می شود که با استنشاق آن بروز مشکل در سیستم تنفسی حتمی خواهد بود.

در صورت ترکیب کردن سفید ها با شوینده ها ی حاوی آمونیاک گاز کلر آزاد خواهد شد که این گاز سمی بوده و حتی می تواند باعث مرگ شود.

ضد یخ ها

ضد یخ ها عمدتا حاوی اتیلن گلیکول هستند.این ماده بو و طعم شیرینی دارد اما بلعیده شدن ضد یخ ها باعث آسیب شدید به کلیه ها، قلب و اعصاب مغزی می شود.ضد یخ ها را باید در ظروف در بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کرد تا امکان بلعیدن توسط کودکان وجود نداشته باشد .

لوله باز کن ها

از لوله بازکن ها از محصولات برای  تمیز کردن و شستشوی مجاری لوله ها از رسوبات و باز کردن گرفتگی ها برای مسیرهای دور از دسترس استفاده میشود.در این محصولات سدیم هیدروکسید ، اسید سولفوریک واسید کلریدریک به کار رفته است که می تواند پوست و چشم را سوزانده و باعث وارد کردن صدمه به کلیه ها، کبد، و دستگاه گوارش  شود ودر صورت بلع مری و معده را دچار آسیب جدی می کند.

پودرهای شوینده

پودرهای شوینده که شامل انواع ماشینی و دستی هستند حاوی سولفات مانند سولفات آمونیوم و سدیم لوریل سولفات هستند که وجود هر دوماده میتواند باعث تشدید علائم حساسیتی شود.

در این محصولات اغلب کلر نیزاستفاده میشود که در صورتیکه این پودرها در دسترس کودکان قرار بگیرد رنگدانه هایی که در آنها وجود دارد میتواند نظر آنها را جلب کند و با بلعیدن آنها مشکلات آثار بسیار مخرب بر سیستم گوارش آنها بگذارد.

همچنین استفاده از اسانس هایی برای ایجاد بویی خوش در پودرهای شوینده میتواند باعث بروز مشکلات تنفسی برای افراد مبتلا به آسم تنفسی شود.

شیشه شورها

شیشه شوی ها عمدتا حاوی متانول و ایزوپروپیل الکل هستند. متانول سمی بوده و توسط پوست جذب می شود. نوشیدن سهوی آن می تواند باعث نابینایی، آسیب به کلیه ها و اختلالات مغزی شود. ایزوپروپیل الکل نیز می تواند باعث بیهوشی، کما و مرگ شود.

مواد شیمیایی که نباید هرگز با هم ترکیب شوند

آب ژاول با الکل:

تولید کلروفرم و هیدروکلریک می‌کند که می‌تواند منجر به آسیب به سیستم عصبی، ریه،کلیه،کبد،چشم و پوست شود.

وایتکس با آمونیاک:

ترکیب این دو ماده موجب تولید گازهای سمی می‌شود که آسیب شدیدی برای دستگاه تنفس به همراه خواهد داشت، همچنین ترکیب مقادیر زیاد این دو با یکدیگر می‌تواند موجب انفجار خطرناکی شود.

مایع سفیدکننده با سرکه:

این ترکیب تولید گاز سمی می‌کند و می‌تواند موجب سوختگی‌های چشمی و آسیب به ریه‌ها شود.

وایتکس با انواع مواد تمیز کننده:

موجب تولید گازهای سمی مثل کلر می‌شوند که حتی قرار گرفتن در معرض کمترین مقدار آن هم می‌تواند موجب مشکلات شدید تنفسی و بینایی شود.

جوش شیرین با سرکه:

خطرناک‌ترین حالت آن این است که این دو را در یک ظرف در بسته مخلوط کنید که می‌تواند باعث انفجار شود.

سرکه با آب اکسیژنه:

تولید اسیدپراستیک می‌کند و می‌تواند موجب  آسیب به پوست،چشم‌ها، گلو، بینی و ریه‌ها شود.

حشره کش با آب:

همچنین همه ی ما از حشره کش های طبیعی و تجاری برای از بین بردن آن ها استفاده کرده ایم. حتی ممکن است فکر کنید حشره کش های تجاری قوی تر از بقیه عمل کنند. احتمالا فکر می کنید شستشوی این مواد پس از نابود کردن حشرات خانواده را از مواد مضر آن مصون نگه میدارد. اما ترکیب برخی از این حشره کش ها با آب موجب تولید گاز فسفین می شود.

جرمگیربا جرمگیر: بعضی از پاک کننده ها اسیدی و برخی قلیایی هستند هنگامی که یکی خوب پاک نکرد ممکن است وسوسه شوید که از جرمگیر دیگری استفاده کنید اما نه این کار را نباید بکنید. اولین جرمگیر هنوز در لوله است و هنوز هم فعال است بنابراین افزودن جرمگیر دوم می تواند منجر به واکنش شیمیایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *