مقالات آموزشی, نکات ایمنی و شرایط انبارداری

مواد شوینده (انواع ،مدل پاک کردن لکه های مختلف ، خطرات و راهکار پیشنهادی برای جلوگیری از خطرات)

لیست مواد شوینده منزل :

  • مایع شیشه‌شوی
  • اسپری های پاک کننده (چوب ،مخصوص شیر آلات و اجاق گاز )
  • شامپو فرش
  • مایع سفیدکننده(وایتکس )

مایع شیشه شوی

برای پاک کردن گرد و غبار و لکه های پنجره و شیشه ها از مایع شیشه شوی استفاده میشود.محلول شیشه پاک کن  که مقادیر کم آن برای انسان و حشرات سمی هستند و در صورت خورده شدن باعث کوری و یا مرگ می شود. همانطور که می دانید در اکثر این محلول ها الکل استفاده شده است. وقتی الکل توسط کودک نوشیده میشود میتوانند باعث تشنج ، رفتن به کما و حتی مرگ میشود.

 

اسپری  های پاک کننده (چوب ،مخصوص شیر آلات و اجاق گاز )

از اسپری های  پاک کننده برای پاک کردن سطوح چوبی ، شیر آلات و اجاق گاز استفاده میگردد. پژوهشگران دریافتند کسانی که در شرکت های نظافتی مشغول به کار هستند یا افرادی که بیش از حد در منازل خود از اسپری های پاک کننده یا محصولاتی از این دست استفاده می کنند، بسیار بیشتر در معرض آسیب های ریوی قرار دارند. در واقع بیشتر مواد شوینده به دلیل اینکه ساختاری شیمیایی دارند، موجب ایجاد غشاهای مخاطی در بافت ریه شده و باعث مشکلات ریوی و تنفسی می شود که در این بین خانم ها حساس تر بوده و آسیب بیشتری می بینند. بنابراین بهتر است در بیشتر مواقع که خیلی نیازی به استفاده از اسپری های تمیز کننده یا مواد شوینده نیست، به راحتی از آب و دستمال های میکروفیبر برای تمیز کاری استفاده کنید.

مایع سفید کننده

وایتکس ها سفید کننده هایی هستند که از آن ها برای شستشو لباس و ظروف استفاده می کنند.  می توان از انواع وایتکس برای ضد عفونی کردن آب، گند زدایی چاه های آب، از بین بردن باکتری ها و … استفاده کرد. از این رو به سادگی می توان متوجه شد که وایتکس ها چه قابلیت های مختلفی در زندگی روزمره ما دارند،اما  استفاده همزمان از چندین پاک کننده شیمیایی مثل وایتکس و جوهر نمک یا موارد مشابه علاوه بر آسیب به سطوح  ،برای سلامتی نیز خطرساز است. وایتکس یکی از مواد شوینده اسیدی است که با دست هر فردی که تماس پیدا کند وی را دچار حساسیت می‌کند. این مواد علاوه بر اینکه روی پوست تأثیر دارد، می‌تواند به ریه‌ها نیز آسیب شدید برساند و منجر به سوزش مجاری تنفسی،سرفه و تنگی نفس گردد. بنابراین برخورد مواد شوینده با پوست دست بسیار مضر است.

ما در زیر مواردی را به طور خلاصه برای پیشگیری از خطرات مواد شوینده بیان کرده ایم:

  • هنگام استفاده از شوینده‌های شیمیایی، حتما از ماسک و دستکش پلاستیکی و نخی استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده، پنجره‌ها را باز و تهویه را روشن کنید تا هوا به خوبی درمحیط جریان داشته باشد.
  •  از مخلوط کردن مواد شیمیایی مانند جوهرنمک و مواد‌سفیدکننده جدا خودداری کنید، بخار‌ها و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه‌کننده است.
  •  بخار متصاعد شده از ترکیب جوهرنمک و وایتکس برای چشم، پوست و ریه بسیار خطرناک است. توصیه می‌شود جدا از ترکیب این ۲ ماده خودداری کنید.
  •  استفاده مداوم مواد شوینده و پاک‌کننده از جمله جرم‌گیرها و سفیدکننده‌ها در منازل، موجب انتشار برخی ذرات شیمیایی خطرناک در توالت، حمام و آشپزخانه می‌شود و استفاده زیاد از این مواد به همراه آب گرم هم اثر منفی آن را دوچندان می‌کند پس باید در استفاده آن ها دقت نمود و تا حد امکان استفاده از مواد شوینده شیمیایی را کاهش داد .
  •  ‌محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید.
  • سعی شود از مواد شوینده به خصوص (وایتکس) رقیق شده استفاده گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *